Titanic

Borizzz

Eigenlijk heeft het verhaal van deze film nauwelijks introductie nodig. Het liefdesverhaal van Jack en Rose is bij menigeen bekend en ook duidelijk is dat het schip zelf voor eeuwig is afgezonken naar de onmetelijke diepten van de Atlantische Oceaan. In deze review richten we ons daarom niet op het verhaal maar meer op de extra’s die de Blu-ray te bieden heeft.

Veertien jaar geleden brak Titanic alle records die destijds bestonden. Het was de duurste film die ooit gemaakt was en met de verkoop van toegangskaarten werd ook nog eens meer dan een miljard dollar binnengesleept. Het succes van de film bereikte een hoogtepunt met het winnen van elf Oscars waarmee de film even succesvol was als de legendarische rolprent Ben Hur. Toen de 'winning mood' enigszins was weggeëbt kwamen ook enkele negatieve berichtgevingen over Titanic in de media terecht. Zo was er een grote groep mensen die niets had met de film en deze stak haar mening bepaald niet onder stoelen of banken. Maar ondanks dit gegeven bleef de film onverminderd populair. Samengevat: Titanic was een heel grote film die ontzettend veel succes heeft gehad en daarom nog lang niet vergeten is. In 2012, precies honderd jaar na de scheepsramp, is het een mooie gelegenheid om Titanic opnieuw uit te brengen: in Blu-ray en een 3D-Blu-ray versie.

Deze re-release werd in eerste instantie afgedaan als een vorm van uitmelkerij. Maar ach, dit hebben we wel eens vaker gezien bij grote film dus erg verrassend is dit niet. De 3D toevoeging leek op voorhand slechts een leuk extraatje. Regisseur James Cameron heeft zich echter de afgelopen 10 jaar intensief bezig gehouden met 3D-technieken en de inzet hiervan in speelfilms. Alleen al daarom verdient Cameron in deze het voordeel van de twijfel. Het resultaat is een 3D-versie van de film die er mooi uitziet maar om te zeggen dat dit een grote meerwaarde heeft is nu ook weer overdreven. Gemakzucht kan hem in elk geval niet verweten worden aangezien hij ook op kleine punten verbeteringen heeft doorgevoerd in de film. Zo is de sterrenhemel waar Rose naar kijkt na de dood van Jack nu veranderd in de sterrenhemel van dat jaargetijde in 1912. En er is meer dan 18 miljoen dollar geïnvesteerd in de conversie naar 3D. In elk geval is duidelijk dat de beelden een heel stuk scherper en mooier van kleur zijn wat erg goed bijdraagt aan een goede beleving van de film. Ook het geluid is erg helder en de filmmuziek is nog steeds erg passend. De film brengt haar sfeer beter dan ooit naar voren en dit alleen al maakt, naast een goede film, de aanschaf van deze Blu-ray meer dan waard. Maar tot nu toe hebben we het alleen maar gehad over de film en verbeteringen hierin. De bonusdisc herbergt meer dan zes uur aan extra’s.

De extra’s
Wow! Meer dan zes uur aan extra materiaal voor de liefhebber! Naast de optie van audiocommentaar tijdens de hoofdfilm biedt de de eerste disc niet veel bijzonders meer. Hoe anders is dit op de tweede disc. Een uitgebreid menu dat mooi overzichtelijk is leidt de kijker door alle extra’s heen.

Documentaires:

Als eerste beschikt de bonusdisc over twee nieuwe Titanic-documentaires: Reflections on Titanic en Titanic: The Final Word With James Cameron. Reflections on Titanic heeft een lengte van meer dan een uur en geeft een mooie kijk in de productie van de film. Het bevat interviews met cast en crew (opvallend genoeg is Leonardo DiCaprio een grote afwezige) die terugkijken op de opnamen en het harde werk dat tijdens het bouwen van de filmsets werd verricht. Ook wordt ingegaan op de enorme mediahype rondom de film, terwijl in eerste instantie vóór de release alle media het erover eens waren dat Titanic een flinke flop zou gaan worden. "Titanic: The Final Word With James Cameron" is een tweede nieuwe documentaire die meer dan 90 minuten lang is. Dit is met name interessant voor de fanatiekeling die alles over het schip zelf wil weten. De kijker ziet experts vergaderen over wat er nu werkelijk met het schip is gebeurd  en welke fouten met betrekking tot de constructie van het modelschip, de aanvaring en het zinken, in de film verwerkt zitten. De documentaire is intensief om te volgen en heeft een hoge informatiedichtheid. Maar naar onze mening met name voor de liefhebber.

Deleted Scènes:

De bonusdisc heeft 30 deleted scenes met een gezamelijke lengte van ongeveer één uur. Bij veel van deze scènes is het direct duidelijk waarom ze de daadwerkelijke film niet hebben gehaald. Het heeft weinig toegevoegde waarde maar is toch leuk om een keer te kijken. Een van deze scènes is een alternatief einde. Hoewel het niet veel anders is dan het echte einde van de film biedt dit wat meer achtergronden die leiden tot het besluit van de oude Rose.

Behind the Scènes:

Behind the Scenes bestaat uit 31 verschillende featurettes. Deze kun je beter allemaal tegelijk afspelen want ze zijn te kort om één voor één af te spelen. Gezamenlijk vertelt het een interessant verhaal met leuke weetjes over de totstandkoming van bepaalde scènes. Verder zijn er nog wat kleine extra’s zoals Construction Time Lapse, met wat commentaar op de documentaires en Deep Dive Presentation (Narrated by James Cameron) waarin zijn duik naar het wrak wordt beschreven. Ook wordt in Visual Effects ingegaan op het maken van verschillende effecten en hoe men op deze ideeën kwam.

Overige extra's:

$200,000,001: A Ship’s Odyssey (The Titanic Crew Video)  is een 18 minuten durende crewvideo met grappige beelden en bevat veel bloopers tijdens de opnamen. Werkelijk een must-see! Uiteraard ontbreekt de meest herkenbare Titanic-melodie ook niet. My Heart Will Go On door Celine Dion is te zien in een muziekvideo. Ze staat haar liedje te zingen op het dek. Waarom men destijds voor een weerzinwekkend goedkope set heeft gekozen is nog steeds een raadsel.

Titanic Parodies biedt drie verschillende parodieën waaronder eentje van de MTV Movie Awards uit 1998 met Ben Stiller en Vince Vaughn die met Cameron discussiëren over een sequel. Ook is er een “Titanic in 30 seconds” en een stukje uit Saturday Night Live uit 1999 waarin Bill Paxton te zien is als Brock Lovett en helaas is hij deze keer ietsje minder galant voor Rose. Verder zijn er nog enkele TV-spotjes, verschillende trailers en galeries.

Conclusie: een van de grootste films van de afgelopen decennia is nu opnieuw uitgebracht op een geweldige Blu-ray set. Mooie beelden, goed geluid en veel extra's die leuk zijn om te bekijken maken de aanschaf van deze Blu-ray meer dan waard.