Test Drive: Ferrari Racing Legends

WesleyB (Wesley Akkerman)

Realistische racespellen hebben vaak de neiging om na verloop van tijd saai te worden. Forza Motorsport pakt het bijvoorbeeld goed aan door overal ervaringspunten voor te geven, veel auto's aan te bieden of een community rondom het sleutelen aan auto's te bouwen. Hoe zit dat met Test Drive: Ferrari Racing Legends?

Geen enkel spel kan de echte ervaring van het rijden in vette bakken goed digitaliseren. Daar zijn wel hulpmiddelen voor, zoals een stuurwiel met pedalen, maar je ruikt bijvoorbeeld nooit het nieuwe leer van je auto. Of de uitlaatgassen om je heen. Door de jaren heen is die digitale ervaring wel enorm verbeterd. Forza Motorsport 4 is wat dat betreft de kers op de slagroomtaart. Waarom? Omdat het ondanks het realistische karakter nog steeds een tof videospel is.

Stijl boven functie
Dat realistische karakter zit hem in meerdere dingen, zo ook in het geval van Ferrari Racing Legends. Je krijgt in deze Test Drive-game de unieke mogelijkheid om vanaf de allereerste Ferrari tot aan de nieuwste modellen het merk Ferrari te zien groeien. Wat het heeft doorstaan om de credits te verdienen die het in de loop der jaren heeft opgebouwd. Stijl boven functie, is Ferrari’s motto. Helaas is dat ook merkbaar tijdens het spelen. Dat is één van het spel z’n realistische kenmerken.

 

Vooral met de oudere  modellen kun je niet anders dan stellen dat de auto’s haast onbestuurbaar slecht rijden. Dat mes snijdt aan twee kanten: enerzijds voegt het wel degelijk wat aan de ervaring toe als het gaat om het merk Ferrari. De eerste racewagen heeft de vorm van een raket met open dak en daardoor ga je op rechte stukken heel snel. In de bochten merk je hoe rampzalig het vehikel stuurt. En dan heb je de andere kant: als speler trek je simpelweg aan het kortste eind.

Rijgedrag
Op de besturing is dus best wat aan te merken. Een racespel is nog nooit leuk bevonden omdat het een slechte besturing heeft. Later, wanneer je verder komt in de tijd, merk je dat er wel verandering in komt, maar Ferrari’s staan er nou niet om bekend lekker te sturen. Je kunt overigens niet bepalen in welke auto je rijdt wanneer je de carrieremodus opstart. Je krijgt namelijk een opdracht met een vooraf bepaalde auto en daar moet je het mee doen. Heel anders dan je gewend bent.

 

Nu is dat nog niet eens het grootste probleem, want je maakt wel de groei mee die Ferrari heeft doorgemaakt. Waar ontwikkelaar Slighty Mad Studios, bekend van onder andere Shift 2: Unleashed, de plank dan enigszins mis heeft geslagen is dat dezelfde auto’s met grote herhaling terugkomen. Alsof het merk te weinig auto’s zou hebben. Dat is natuurlijk niet zo. Sterker nog: er zitten meer dan vijftig modellen in. Niets vergeleken met de vijfhonderd van het grote Forza natuurlijk. C’est ça.

Veel opdrachten
 Met al die auto’s heb je echter ontzettend veel te doen. Het spel is in meerdere tijdsdelen opgebouwd: de beginjaren, de tijd daarna en het moderne tijdperk. Per tijdperk zijn er ontzettend veel opdrachten, secundaire opdrachten en soms nog tertiaire opdrachten. Zo moet je bijvoorbeeld iemand inhalen terwijl je zelf al een achterstand hebt, de rondetijd verbreken en je mag je tegenstander niet aanstoten. De opdrachten zijn gelukkig vrij gevarieerd.

 

Maar ze duren vaak onnodig lang. De banen waarop je racet zijn ontzettend lang – logisch, want het zijn gedigitaliseerde banen uit de echte wereld, dus je legt heel wat afstand af voor zo’n simpel doel. De saaiheid sluipt er dan al snel in en de zin om te spelen neemt geleidelijk af. Buiten die opdrachten is er verder ook weinig te doen. Je kunt geen auto’s aanpassen (op de kleur na), online is er weinig te beleven en het enige dat je vrijspeelt zijn meer Ferrari-wagens. Logisch, natuurlijk.

Grafisch gezien is dit nou ook niet jé van hét. De auto’s zien er veel te glimmend uit – alsof iemand van Disney is langs geweest en heeft gezegd dat het er niet schattig genoeg uitziet. Dat kan een stoer merk niet gebruiken. De omgevingen zijn redelijk kaal en de achtergronden plat en er is bar weinig muziek aanwezig. Voor elke race is er tevens een irritant deuntje die je na verloop van tijd de keel uitkomt. Wat dat betreft had de ontwikkelaar best naar andere racespellen mogen kijken.

Conclusie
Test Drive: Ferrari Racing Legends
is niet het racespel dat je als fanatiek racespellenfan in je collectie zou moeten hebben. Daarvoor is er te weinig content en biedt het een te smalle kijk op het racegenre. Daarna is het audiovisueel niet top en valt het spel constant in herhaling. Mocht je nog niet klaar zijn met Forza Motorsport 4, dan raden wij je aan die game lekker in je Xbox 360 te houden (PlayStation 3-eigenaren houden het bij Gran Turismo 5 natuurlijk). Voor fans van het merk Ferrari is dit misschien de ultieme kans om hun lievelingsbedrijf eens van een andere kant te zien.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Unieke kijk in de wereld van Ferrari  - Meeste auto's besturen niet lekker  6
+ Veel variatie in opdrachten - Opdrachten worden al snel saai
+ - Qua opties erg karig


Gespeeld op Xbox 360, ook beschikbaar op PlayStation 3 en Windows. 


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.