Hugo

René (MrManiak)

Tijdens de uitreiking van de Oscars begin dit jaar waren er twee films die vijf gouden beeldjes mee naar huis mochten nemen: The Artist en Hugo. De laatste film deed het in de box office een stuk beter (bracht ruim 50 miljoen dollar meer dan The Artist op), maar dat komt voornamelijk omdat Hugo in 3D te bewonderen is. Regisseur Martin Scorsese (Shutter Island) maakte hiermee zijn 3D-debuut en onlangs is de film verschenen op dvd en blu-ray (3D). Wij testen de uitgebreide 3D-versie.

Het verhaal draait om een 12-jarige weesjongen en klokkenmaker genaamd Hugo Cabret (Asa Butterfield) die omstreeks 1930 leeft binnen de muren van een treinstation in Parijs. Hugo leeft hier alleen, aangezien zijn vader (Jude Law) is omgekomen en zijn oom (Ray Winstone) is vermist. Ter herinnering aan zijn vader heeft Hugo nog een oude, kapotte robot. Door onderdelen te stelen van een humeurige marktkoopman (Ben Kingsley), probeert Hugo de robot te repareren. Hierbij krijgt hij de hulp van Isabelle (Chloë Grace Moretz), de kleindochter van de marktkoopman.

Dat de film genomineerd was voor elf Oscars (waaronder Beste Visuele Effecten) wordt al duidelijk in de eerste scènes. Een prachtig Parijs wordt getoond en vervolgens zweeft de camera door het treinstation in de Franse hoofdstad. In 3D wordt het allemaal nog iets mooier en is het zeker meer dan een gimmick. De scènes in Parijs zijn oogstrelend. Scorsese weet alles (nagenoeg) perfect in beeld te brengen en vrijwel elke scènes heeft iets unieks.

Ook de personages zijn enorm goed gespeeld door de acteurs. Hoofdrolspeler Asa Butterfield speelt de rol van weesjongen Hugo erg goed en ook Ben Kingsley als de stugge Papa Georges. De humor in de film (en die is er regelmatig) komt voornamelijk van de stuntelige stationsagent Gustave (Sacha Baron Cohen, Borat) en zorgt voor wat luchtigheid. Af en toe is de film een beetje traag en neemt het erg de tijd om een goed verhaal te vertellen.

De zogenaamde limited edition bevat drie schijfjes: een blu-ray 3D, een blu-ray en een dvd. De extra's staan niet op de blu-ray 3D, aangezien ze niet in 3D worden aangeboden. Een pluspunt (of minpunt) is dat de film niet voorafgegaan wordt door trailers en je vrijwel meteen in het menu komt. Mocht je een televisie hebben die 3D ondersteunt, dan is het zeer aan te raden om deze limited edition te halen. Sinds Avatar is er hoogstwaarschijnlijk geen film meer gekomen die de 3D zo goed in zet als in Hugo.

Voor de filmliefhebbers (en voornamelijk de liefhebbers van de wat oudere films) is Hugo een aanrader. Het is eigenlijk een hommage aan de zwart-witfilms en die komen ook regelmatig terug in Scorseses 3D-debuut. De beelden zijn prachtig om te zien en het verhaal zit goed in elkaar. Wel is het af en toe een beetje traag, maar dat wordt meestal opgelost door de komische taferelen van Cohen.

Extra's

The Making of Hugo (19:49)
Een uitstekende making-of van de film. Alles wordt toegelicht met commentaar van regisseur Scorsese en een aantal acteurs. Aan de hand van verschillende scènes wordt het verhaal achter de scène verteld. Maar ook het gebruik van 3D en het boek The Invention of Hugo Cabret door Brian Selznick, waarop de film gebaseerd is, komen voorbij.

The Cinemagician, Georges Méliès (15:41)
Filmmaker Georges Méliès, in de film gespeeld door Ben Kingsley, heeft echt bestaan en het verhaal uit de film is ook niet verzonnen. In deze extra praten acteurs, regisseur en zelfs de achter-achterkleindochter van Georges Méliès over de filmmaker en zijn grootste werken.

The Mechanical Man at the Heart of Hugo (12:45)
De boodschap van Hugos vader zit verstopt in een mechanische robot. Tijdens de film tekent hij een uitgebreide tekening en het blijkt in de extra dat dat geen computertrucage was, maar dat de robot het echt getekent heeft. De geschiedenis en de werking van deze robot wordt toegelicht in de extra. Mocht je technisch aangelegd zijn, dan is dit interessant om te kijken.

Big Effects, Small Scale (5:55)
Tijdens de film zit een scène dat een trein ontspoort en zich door de ingang van het station boort. In deze extra wordt uitgelegd hoe het tot stand komen van de scène in zijn werk ging. Erg interessant om te bekijken en de achtergrond van de scène te weten te komen.

- Sacha Baron Cohen: Role of a Lifetime (3:33)
Een grappig filmpje over het werken met acteur Sacha Baron Cohen. Zelf vertelt hij over zijn avonturen tijdens de film en over het werken met regisseur Scorsese.