Datura

Maite (Isai)

Exclusief op PlayStation Network voor PlayStation Move

Het lijkt een beetje een trend te worden: games die niet echt een game zijn, maar iets meer. Games die je niet alleen een spelervaring bieden, maar je ook op een bepaalde manier raken, zoals flOw, Bastion of Journey. Vanaf 9 mei schaart Datura zich ook bij deze rij uitzonderlijke games. Haal je Move uit de kast en stap in deze wonderbaarlijke en indrukwekkende achtbaan.

Het is moeilijk om iets te zeggen over een game die eigenlijk geen game is. Datura is een achtbaan, een ervaring, een interactieve film. Als je echt een label aan de game wilt hangen, zou je het een puzzelgame moeten noemen, maar dat doet het bij lange na geen eer aan. Datura is een game over leven en dood met als enige doel je aan het denken te zetten.

Het mysterieuze bos

Achtbaan
De game begint in een ziekenwagen. Kennelijk ben je op sterven na dood en het ambulancepersoneel probeert je te redden. Alles wordt zwart voor je ogen en het volgende moment sta je midden in een bos. Op verschillende plekken in het bos moet je puzzels oplossen om je weg te kunnen vervolgen. Het voelt ongelofelijk surrealistisch aan en dat is nog maar het begin van deze vreemde achtbaan.

Het geheel doet me denken aan de Myst-games. De grafische stijl en de zwevende hand waarmee je dingen kunt pakken en verplaatsen, lijken daarvan afgekeken. En Myst is natuurlijk ook een puzzelgame, al zijn de puzzels in Datura van een heel ander niveau.

Eén van de puzzels draait om dit beeld

Verwacht geen moeilijke hersenkrakers in Datura. Bijna alles in deze game gebeurt intuïtief. En dat is nu juist de kracht van de game. Doordat je bij veel dingen niet bewust hoeft na te denken, word je volledig meegesleept in de achtbaan en reageer je op basis van je onderbewuste.

Ervaring
Als je eenmaal in die "onderbewustzijn"-stand zit, begint Datura pas echt te leven. Het bos is vreemd en onmogelijk. Zo staat er ergens een losse deur, waar je volledig omheen kunt lopen. Open je echter de deur dan zit daarachter toch een volledige kamer.

In de mist duikt de geheimzinnige deur op

Door de puzzels in Datura op te lossen kom je steeds vreemdere dingen tegen. Zo word je bij het oplossen van een puzzel telkens in een (relatief) natuurlijke situatie gedumpt. Zo ervaar je tijdens de game een oorlog, een autorit door een donker bos en een niet zo gezellige dag in het zwembad.

Deze ervaringen zijn waar Datura om draait, want Datura draait om leven en dood. En om keuzes. In alle situaties waar je in terechtkomt, heb je namelijk een keuze. Maar juist doordat je je door de game laat meeslepen, is het meestal geen bewuste keuze. Er gebeurt iets en je reageert gewoon. En pas als het moment voorbij is, ga je je afvragen waarom je iets op die manier hebt gedaan.

Op een donkere weg moet je uitkijken voor overstekende varkens

Dit alles maakt Datura tot een indrukwekkende ervaring, die blijft leven ook nadat je de controller hebt neergelegd. Want waarom koos je onbewust voor die optie? Had je de andere keuze gewoon niet gezien of was dat voor jouw onderbewustzijn geen optie? Je moet in Datura dan ook niet alles beredeneren of uitproberen, zoals je in veel games kunt doen, want dan is de magie er niet meer. Je moet je mee laten slepen en je logisch verstand tijdelijk uitschakelen.

Interactieve film
Datura is niet alleen een achtbaan en een ervaring, maar ook een interactieve film. Dit is voornamelijk dankzij de subtiele Move-besturing. De besturing is simpel en, zoals alles in deze game, intuïtief. Binnen een paar seconden struin je door dat bos alsof je er zelf rondloopt. Om je enigszins te helpen, krijg je aanwijzingen als er iets bijzonders in je buurt is. Met een druk op de knop kun je vervolgens inzoomen naar het ding dat om je aandacht vraagt.

Met de knop kun je inzoomen naar iets interessants in je buurt

Je zwevende hand is erg mooi gemaakt. Het is niet alleen een aanwijzer, maar maakt werkelijk deel uit van de omgeving. Kom je met de hand tegen een oppervlak aan, dan zie je dat de vingers over het ding heen gaan en om hoekjes voelen. Ook de vele insecten in het bos zullen af en toe op je hand landen, die je dan door te schudden weer kwijt kunt raken.

Grafisch is de game heel netjes. De mensen zijn een beetje 'plat', maar vooral het bos zelf is erg mooi. Je kunt werkelijk geloven dat je in een echt bos rondloopt. Met de prachtige muziek eronder is het moeilijk om jezelf niet te verliezen in deze game.

Met de Move-controller bestuur je de hand

De vergelijking met een film is echter ook niet voor niets, want met 2 uur heb je alles gezien wat Datura te bieden heeft. De ontwikkelaars hebben de game met opzet kort gehouden, omdat ze wilden dat spelers het geheel in één zit uit zouden spelen, zoals je ook een film kijkt. Dit natuurlijk om de spelers 'in het moment' te houden en dat is gelukt. Zodra je eenmaal in de game zit, is het moeilijk om de controller weer weg te leggen.

Het is onmogelijk om Datura te beoordelen als een game, want dat is het niet. Datura is een ervaring. Een erg indrukwekkende ervaring. Je weet dat je een bijzondere game te pakken hebt als de game door je hoofd blijft spoken, zelfs wanneer deze voorbij is. Wat betekent het allemaal? Wat is echt en wat niet? En wat zegt dit over mij? En als Datura's emotionele achtbaan eenmaal tot stilstand is gekomen, is het enige nadeel dat de game niet langer was.