Street Fighter X Tekken

Wesley Oudijk (Wessiej)

Gespeeld op PlayStation 3, ook verkrijgbaar op Xbox 360

Een kleine twee jaar geleden kwamen tientallen mensen tot een hoogtepunt toen de crossover van Street Fighter en Tekken bekend werd gemaakt. Er zouden twee games komen, beide in hun eigen universum. Van de game Tekken X Street Fighter ontbreekt nog elk spoor, maar Street Fighter X Tekken is nu uitgekomen. Is de samensmelting van twee goede vechtspellen gelukt of zorgde het eten van twee walletjes ervoor dat dit het nét niet is geworden?

tek

Crossovers passen alleen bij vechtspellen. Capcom doet het met Marvel en wil dat ook graag doen met Nintendo. In Soul Calibur verschijnen vechters van Tekken en in spellen als Super Smash. Bros verschijnen er tientallen characters van andere games. De schreeuw om een crossover tussen Street Fighter en Tekken was dan ook groot. De games verschillen gigantisch in speelstijl (bijvoorbeeld al het 2D versus 3D) maar toch wilden de fans het graag zien. Capcom en Namco-Bandai zijn de kwaadste niet en komen nu met twee games. Van de 3D-game hebben we tot nu toe maar liefst een artwork gezien en een developer die zei dat de game de komende tijd nog niet komt. De 2D-game is gelukkig uit. De oude vertrouwde Street Fighter-gameplay gemixed met ‘Tag Teams’ en maar liefst twintig vechters uit het Tekken-universum. Het is al smullen geblazen voordat je de game opstart.

tekken

De game voelt precies aan als Street Fighter IV. Het menu ziet er exact hetzelfde uit en het bevat dezelfde gamemodes en opties. Uiteraard is hier niets mis mee, want dit was een geweldige titel. De game bevat een klein verhaal waarin wordt gezegd dat twee universums samen zijn gekomen en dat is een goede reden waarom bijvoorbeeld Ryu moet vechten tegen Nina. Het spel speelt ook bijna hetzelfde als Street Fighter. Het gaat nog steeds om een fightinggame met zes knoppen en dus heb je weer heel de controller nodig om alle moves uit je vingers te gooien. Door de toevoeging van tag teams (je speelt in teams van twee) is het zelfs zo dat hier ook weer een berg aan moves bijkomen. Hierdoor wordt het wat onoverzichtelijk en druk je vaak op knoppen die je niet wil indrukken. Door de toevoeging van een tweede character zijn er gewoon te veel mogelijkheden en in de game. Je bent meestal in een snel gevecht al te laat als je moet nadenken hoe je ook alweer met zijn tweeën een combo moest doen.

tekke

Gelukkig zit er voor het eerst in een Street Fighter-game een duidelijke tutorial. Hier worden alle moves uitgelegd door onze komische vrind Dan (die helaas niet speelbaar is). Hoewel je dus niet direct alles onder de knie hebt zitten de meeste moves wel in iedere Street Fighter-fan zijn hoofd geprent en dus kun je snel beginnen met vechten. Het vechten zelf speelt dus net zoals andere Street Fighter-games, maar toch voelt het heel anders aan. Je bent meer gefocust op je teammaat en je levensbalk. Want wanneer een van de twee vechtersbazen K.O. is, is het potje voorbij. Hierdoor gooi je er minder snel combo’s uit zoals je gewend bent of focus je vooral op combo’s die ervoor zorgen dat je partner het slachtveld kan betreden (voor kenners: L+M+H+launcher).

tekken

Maar hoewel het wennen is en net een vleugje anders is dan voorgaande games werkt het knokken erg goed. Met de gameplay is niets mis, al had ik na vele potjes wel het idee dat men liever voor Street Fighter-characters gaat. De vechters uit Tekken spelen zo anders dat je er een heel andere speelstijl op na moet houden. Zo bestaat de half mens/half tijger King uit bijna alleen maar worstelmoves. En dan niet zoals Zangief, maar echt uit alleen maar moves waarbij je iemand pakt. Het is wennen geblazen, maar ik zie het wel gebeuren dat de game de ‘Tournament-scene’ ingaat. Je kunt (alleen op de PS3) ook nog eens met zijn tweeën een team vormen, waardoor je online 2 vs 2 krijgt. Het is zonde dat dit niet op de Xbox 360 kan, want het is een geweldig idee dat goed uitpakt.

Wat iets minder goed uitpakt is het onlinegedeelte zelf. De game werkt gewoon zonder lag, maar er zit tot nu toe een glitch in het geluid wat er voor zorgt dat het geluid een seconde of anderhalf achter loopt. Dit is zo storend dat je bijna geen onlinepotjes kunt doen. Een fightinggame werkt nou eenmaal ook op geluid, je hoort het als je iemand raakt en aangezien de games zo snel gaan focus je jezelf op die kleine dingen zoals het geluid. Capcom heeft nog geen opmerkingen over deze glitch gedaan, maar tot nu toe is het niet aangeraden om online te gaan.

tekken

Met een kleine veertig vechters is er niets op het roster aan te merken. Hoewel Capcom erg voorzichtig heeft gedaan met de Street Fighter-vechters (waar is Q.?) is er van alles aanwezig. Van een beer tot een Russische worstelaar die vecht met beren, waarom niet. Door het teamelement ben je wel even bezig tot je een goed team hebt samengesteld waarmee je online iedereen zijn kont schopt, maar qua naam is uiteraard het team van de obese Tekken-vechter Bob en de man met de ‘Tiger Knee’, Sagat een topper. Hoewel er met het roster niets mis is, zijn fans erachter gekomen dat er al twaalf DLC-characters op de disc staan. Deze zijn dus helemaal af en staan dus al sinds de release op de disc, toch gaat Capcom hier maanden mee wachten om er dan groot geld voor te vragen. Capcom is al een aantal jaar bezig met deze DLC-onzin en bij dit spel stijgt dit echt naar een hoogtepunt. We weten dus dat onder andere Blanka, Cody Christie Montero eraan komen, maar wanneer en voor welk bedrag blijft de vraag.

Conclusie:
Een geslaagde crossover. Dat is wat Street Fighter X Tekken is. De gameplay heeft een kleine twist gekregen waardoor het soms wat gecompliceerd wordt, maar het blijft altijd leuk en uitdagend. De gameplay blijft gewoon snel en heerlijk, zoals we gewend zijn van Street Fighter. Het toevoegen van een tag team partner geeft een extra dimensie aan de gameplay die over het algemeen positief is. De game wordt er soms qua controls niet makkelijker op door de toevoeging van een partner, je moet teveel knoppen gebruiken om iets te bewerkstelligen. Online heeft de game nog problemen met het geluid, hierdoor kun je gewoon niet lekker een potje via het internet spelen. Maar wanneer dit probleem wordt opgelost heeft Street Fighter X Tekken het in zich om een game te worden die op Fighting Tournaments zal worden gespeeld. Met genoeg diepgang en een tof roster is Street Fighter X Tekken een spel geworden die voor bijna elke fan van de twee series een must is. Nu is het de beurt aan Namco om Tekken X Street Fighter even goed te maken.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Crossover tussen twee toffe series - Online soundglitch 8
+ Tag Team-gameplay is tof - Lastige controls