Ultimate Marvel vs Capcom 3 Vita

Pheno

Gespeeld op PlayStation Vita

Header

Capcom staat bekend om de Super-, Hyper- en Turbo-versies van hun fightergames. Met Marvel vs Capcom 3 hebben ze daar nog een woord aan toegevoegd: Ultimate. Maar hoe ultiem is de Vita-versie van deze game?

De intro is in ieder geval vlijmscherp dankzij de klauwen van Wolverine en de grafische kracht van de Vita. Alle superhelden uit de consoleversie van Ultimate Marvel en Capcom 3 gaan de strijd weer aan. Dat betekent dat onder andere Phoenix Wright en Nova zich gaan mengen in de strijd. Jammer genoeg krijgt de Vita-versie geen Jill of Shuma Gorath erbij. Deze DLC-personages moet je, als je deze nog niet gekocht had voor de consoleversie, kopen.

Marvel vs Capcom 3 VitaMarvel vs Capcom 3 Vita

De storymode en de multiplayermodi zijn exact hetzelfde als bij de consoleversie. Grafisch zijn er heel kleine verschillen te vinden. Het  meest opvallende is dat de Supermoves niet zo flashy zijn als de consoleversie. Voor de rest voelt dit spel als het origineel, dezelfde snelheid, moves en bijna alle spelmodi zijn aanwezig. De Heroes & Heralds-DLC van de consoleversie van Ultimate Marvel vs Capcom 3 is geport naar deze handheldversie. Deze gevechten met spelkaarten die je krachten verbeteren is erg vermakelijk, zeker omdat je steeds betere kaarten wilt verdienen door gevechten te winnen. De Shadowmodus is helaas weg. Je kunt niet trainen tegen voorgeprogrammeerde personages die de stijl van de professionele wedstrijdgamers nabootst.

Het enige echte nieuwe dat deze handheldversie brengt zijn de controllermogelijkheden. De PlayStation Vita-versie heeft de mogelijkheid om op de handheld zelf ook te vechten met touchcontrols, zonder de quickslots. De bewegingen maak je door je touchscreen aan te raken. Als je het hele speelveld wil zien is er de mogelijkheid de achterkant van de Vita als touchcontroller te gebruiken. Deze mogelijkheid voegt weinig toe, meestal blijft het bij chaincombo's die eindigen in een super-move. Voor de rest heb je te weinig controle om het echt interessant te maken. De twee sticks en de knoppen reageren al zo goed dat er geen reden is om over te schakelen.

Je kunt de Vita gebruiken als controller voor de Ultimate-consoleversie, inclusief mogelijkheden om vier bewegingen op het touchscreen vast te pinnen. Het handige is dat de Vita deze vier bewegingen opslaat per personage. De strijd over of dit eerlijk of oneerlijk is kan beginnen, zoals ook de puristen de Street Fighter-quickslots op de Nintendo 3DS erg oneerlijk vonden. Mijn arcadestick gaat in ieder geval niet naar de schroot.

Voor nieuwkomers is dit spel lastig. De missionmodus is vernieuwd en legt veel te snel de geavanceerde moves zoals air combo's met meerdere personen uit zonder de basis aan te stippen. Omdat in die modus geen voorbeeld te vinden is en de te gebruiken controllerknoppen niet tijdens het oefenen te zien zijn, maakt dat het er niet eenvoudiger op. Je moet in het menu kijken om te zien welke bewegingen je achter elkaar moet uitvoeren. Erg onhandig. Gelukkig legt de online manual meer uit, maar dan moet je eerst uit het spel om daarin te gaan lezen. Dat had vast beter gekund.

De netwerkmogelijkheden van dit spel staan of vallen met de kwaliteit van je verbinding. Op een goed WiFi-netwerk is er geen merkbare lag te vinden en speelt het spel lekker snel. Als je de 3G van je mobiel gebruikt als WiFi-hotspot is dat wel anders. Waarschijnlijk gaat het prima als je in een goed dekkingsgebied bent, maar in de trein is dit verre van gegarandeerd. Leuk is dat je de replays van matches kunt bekijken, ook van de topspelers op de leaderboards. Deze zijn van dezelfde kwaliteit als je zelf zou spelen en laden snel in.

Marvel vs Capcom 3Marvel vs Capcom 3 Vita

Ultimate Marvel vs Capcom 3 voor PlayStation Vita is een schitterend voorbeeld van hoe stevig de handheld uit kan pakken. Het is totaal niet vernieuwend ten opzichte van de consoleversie, maar wel een prima port. De fighter speelt heerlijk snel weg en eindelijk is het leuk om op een handheld een fighter te spelen, met dank aan de prima reagerende knoppen. Voor nieuwkomers is het spel misschien even doorbijten om de basics onder de knie te krijgen. Is dat eenmaal gelukt, dan heb je de mobiele versie van de grote broer zonder grote concessies bij het porten. Maar Capcom, kom nu alsjeblieft niet binnen een half jaar met een nieuwe versie.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ prima port van console  - niets vernieuwends 8
+ controls reageren goed - lastig voor nieuwkomers