Smash 'n' Survive

wc-eend

SAS
Gespeeld op PS3, te downloaden via PSN.

Smash ‘n' Survive is de debuutgame van Indie-ontwikkelaar Version2Games Limited. Snelle auto's, brute wapens en een wil om te overleven. Dat kan haast niet fout gaan... toch?

Smash ‘n' Survive is een game die in het straatje ligt van Destruction Derby en Twisted Metal. Auto's uitgerust met wapens zullen tegen elkaar strijden. Dit concept kan altijd voor vermaak zorgen zou je denken. Version2Games Limited weet juist het tegendeel te bewijzen met Smash ‘n' Survive.

Whut?
Het belangrijkste onderdeel van deze PSN-game is de campaign-mode. Hierin kies jij als speler een auto uit en moet je opdrachten voltooien voor de bende waarbij je net bent aangesloten. Al deze opdrachten worden begeleid met een simpel tekstje van enkele woorden waar af en toe ook enkele spelfouten in staan. Je hebt geen idee waarom je bij de bende bent aangesloten en je hebt al helemaal geen idee waarom je ruzie hebt met een rivaliserende autobende.

SAS

Aangezien de auto's in dit spel best een grote rol spelen moet ik er wel wat over zeggen. Liever niet, aangezien alle auto's zo fout zijn als het maar zijn kan. En dan bedoel ik niet fout in de zin van leuk fout maar gewoon slecht fout. De auto's voelen qua handling redelijk hetzelfde aan en ze hebben allemaal te maken met dezelfde problematiek. Als je bijvoorbeeld een scherpe bocht wilt maken sta je regelmatig met je neus de verkeerde kant op. Niet omdat jij slecht stuurt, maar omdat het spel gewoon beslist dat als jij je pookje helemaal naar rechts duwt je opeens de andere kant op wilt. Duw je hem iets minder ver dan lukt de bocht al helemaal niet en ben je langs de vangrail of iets wat erop lijkt aan het grinden. Mocht je per ongeluk met de ene kant van je auto over een heuveltje heen gaan dan ben je helemaal verdoemd, want dan blijf je dus doorrijden op twee wielen tot je tegen iets aan botst of je geramd wordt door een andere auto. Van zwaartekracht hebben de ontwikkelaars blijkbaar nog nooit gehoord.

Een ander belangrijk aspect is de mate waarin de auto's zijn voorzien van wapens. Kettingzagen, vlammenwerpers en cirkelzagen. Allemaal leuk en aardig maar het heeft geen enkel effect. Je kunt minutenlang met een vlammenwerper of cirkelzaag een auto bestoken maar er gebeurt gewoon geen helemaal niks. Drie keer een auto rammen zonder een wapen te gebruiken en je hebt je tegenstander kapot. Dit brengt absoluut geen tactiek met zich mee en maakt de hele wapenafdeling meer dan nutteloos.

Auto's gebruiken drie statistieken maar al zie je een verschil op je scherm, ze zijn praktisch allemaal hetzelfde qua handling, snelheid en kracht. Je kunt een auto grafisch iets aanpassen. Denk hierbij aan een andere spoiler, andere bumper of andere velgen. Wapens, motoren of andere eventuele nuttige aanpassingen zijn niet mogelijk.

SAS

What?
Grafisch ziet de game eruit als een PS1-game en is geplaagd door bugs. Scheuren over het asfalt en dan plotseling tot stilstand komen vanwege een onzichtbare rand in het asfalt. Hekjes waar je normaliter doorheen kunt rijden die nu opeens blijven staan. Schuurtjes waarbij je door de linkerpilaar heen kunt rijden waarbij alles instort. Probeer je het bij de rechterpilaar dan crash je je auto met volle snelheid en blijft het schuurtje staan.

De AI van de game is ook gewoon slecht. In het verhaal heb je af en toe ook wel eens een drie tegen drie potje en vaak genoeg vernietigen je tegenstanders elkaar terwijl ze in hetzelfde team zitten. Je eigen teamgenoten weten vaak niet eens hoe ze de sleutel van hun eigen auto moeten gebruiken om de auto te starten. Vaak moet je dan het level in je eentje uitspelen of het level herstarten voordat ze wat gaan doen. Daarnaast lijken de tegenstanders en je eigen teamgenoten af en toe niet eens te weten welke kant ze op moeten en doen maar iets.

SAS

De game heeft naast de singleplayer ook een versus-mode voor twee spelers. Hier verandert eigenlijk niks aan het spel maar het ergste is nog dat overal, zelfs in de PSN-Store, aangegeven wordt dat er een online multiplayermode is. Deze multiplayermode is er gewoonweg niet en is dus ook niet te testen.

Smash ‘n' Survive mag dan wel een debuutgame zijn maar het faalt aan alle kanten. Grafisch achterhaald, bugs, slechte AI en de auto's zijn gewoon waardeloos. De game kost €13,- op het PSN en is het bedrag zeker niet waard.

Sterren