Kid Icarus 3DS Classic

Wesley Oudijk (Wessiej)

Kid Icarus 3D Classic is exclusief op Nintendo 3DS

Over een tijdje kunnen we genieten van de eerste volledige game van Pit op de 3DS, namelijk Kid Icarus: Uprising. Om je alvast een voorproefje te geven heeft Nintendo nu de Kid Icarus-game uit 1986 op hun eigen store gezet. Met 3D-effecten en nog wat extra foefjes. Is die game na 26 jaar nog steeds zo leuk?

De bedoeling in de game is simpel, zoals het bijna altijd was 'vroegah'. Je speelt in een twee dimensionale wereld en het is de bedoeling dat je Pit door elk level heen brengt, dat vol gevaren zit. In zijn zoektocht naar drie verschillende schatten ben je gewapend met je pijl en boog. Schieten op monsters en bewegen over platformen, meer zit er niet in de game. De basis is dus erg simpel, maar dat is de game absoluut niet. Je gaat snel dood en de vijanden zijn erg divers. Sommigen vliegen snel over je 3DS-scherm, en anderen gaan erg lastig dood. Dit is direct een van de leukste dingen in de game, dat het zo pittig is. Voor de rest is Kid Icarus vooral vergane glorie.

3ds

De game is na al die jaren misschien nog wel een genot voor mensen die heel veel met nostalgie hebben, maar wanneer je zes euro betaalt voor een game kom je met deze titel wel een beetje bedrogen uit. Het platformen werkt, het schietgedeelte werkt ook, het geluid is tof en voor zo’n oude game is het grafisch ook niet slecht. Maar het is gewoon niet meer leuk om te spelen. Je klimt weer naar boven, je drukt drie keer op de Y-knop, en je gaat weer door. Het voelt meer als een verplichting waar je doorheen aan het wandelen bent. De toevoeging van scoreboards in de 3DS-versie zijn wel leuk, hierdoor schroeft het de replayvalue een stuk omhoog.

3ds

Nintendo geeft nooit zomaar een titel uit onder de norm ‘3D Classic’, ze zorgen er dan wel altijd voor dat er iets extra’s in de game zit. Naast de scoreboards zijn er nog wat aanpassingen, zoals een beter save-systeem (je hoeft gelukkig geen passwords meer op te schrijven) en de game heeft 3D-graphics gekregen. Dit zijn werkelijk de meest nutteloze toevoeging van 3D ooit, want de game is al zo statisch en het enige wat er 3D aan is, is dat de achtergrond meer naar achter wordt geschoven, waardoor je een matig kijkdoos-effect krijgt. De game is ook veel scherper in 2D dus het is verstandig om de game in deze dimensie te spelen.

Conclusie:
Na 26 jaar is Kid Icarus geen leuke game meer. Hoewel alles werkt is het gewoon niet meer zo leuk om te spelen. Ook de redelijk hoge prijs van zes euro werkt tegen. De toevoegingen hieraan zoals het 3D-effect zijn nutteloos, maar de toevoeging van een normaal save-systeem en scoreboards zijn wel leuk. Kid Icarus is en blijft een pittige actieplatformer, maar heeft in de loop der jaren veel van zijn glans verloren.

s