Sanctum

wc-eend

Sanctum

Sanctum is een game die al in april 2011 uitkwam op Steam. Nu, iets minder dan een jaar later, ligt de game als retailversie in de winkel en gaat FOK!games er mee aan de haal.

In Sanctum vallen buitenaardse wezens jouw planeet aan en zul je je thuishaven Elysion One moeten verdedigen. Hier houdt het verhaal eigenlijk wel mee op en kun je direct door naar de actie van het spel. Dit doe je door torens te bouwen die je vijanden aan zullen vallen terwijl jij zelf ook rondrent en de vijanden overhoop probeert te knallen.

Sanctum is dus een First Person Shooter in combinatie met Tower Defense. Het is de bedoeling dat je in elk level de zogenaamde ‘Core' verdedigt voordat vijanden hier aankomen. Vijanden komen elk level vanaf vaste punten en jouw taak is het om te zorgen dat vijanden de ‘Core' niet bereiken.

De retailversie van Sanctum bevat alle DLC die er voor is uitgekomen. Koop je de game via Steam dan krijg je alleen de basis (drie maps in single- en multiplayer) en moet je eventuele DLC, extra maps, los aanschaffen.

Sanctum

Fase één
De gameplay is opgedeeld in twee fasen. In de eerste fase bouw je je torens en zorg je dat je een goede basis-verdediging hebt. In een level kun je op bepaalde punten blokken neerzetten. Vijanden kunnen niet door zo'n blok heen dus moeten ze er omheen. Plaats je blokken op zo'n manier dat ze dus extra lang onderweg zijn.

Op of in deze blokken kun je één wapen plaatsen die samen een toren vormen. Deze torens zorgen voor de basis van de verdediging en door strategisch te kiezen welke wapens je wil hebben is de overwinning al een stapje dichterbij. Het aanbod aan wapens voor deze blokken verschilt. Zo kan je kiezen voor de ‘Gatling Gun' die vele kogels achter elkaar afschiet maar wel ‘weinig' schade doet. Je kunt er ook voor kiezen om iets te plaatsen dat gigantisch veel schade aanricht maar niet zo heel vaak kan schieten. Daar tussenin zitten ook nog andere wapens die ervoor zorgen dat je elke situatie aankan.

Al deze blokken en wapens om torens te maken kosten je punten. Deze punten krijg je standaard na elke ronde dat je vijanden van je af hebt geslagen. Deze punten gebruik je ook om de torens te verbeteren voor meer vuurkracht maar ook om je eigen vuurwapens te verbeteren.

Sanctum

Fase twee
Fase twee van het spel is als de vijanden uiteindelijk komen. Je kunt drie wapens bij je dragen en deze verschillen van het standaard machinegeweer met granaatwerper tot een geweer dat vijanden langzamer kan maken of tijdelijk bevriezen.
In deze fase kan je zelf ook konten schoppen door de vijanden die door je doolhof heen lopen te bestoken met je eigen vuurkracht. Zelf ben je onsterfelijk aangezien vijanden jou niet aanvallen en jij ook op geen enkele manier levenspunten kan verliezen. Ga je voor je vijanden staan dan lopen ze je ondersteboven waardoor je heel eventjes niet kan schieten.

Wapens upgraden doe je op dezelfde manier als de torens. Je spendeert er punten aan en de features van een wapen verbeteren. Hierdoor doe je meer schade en ben je uiteindelijk ook effectiever tegenover de vijanden. De punten die je gebruikt zijn dezelfde punten die beschikbaar zijn voor de torens dus je moet vooral kijken naar wat je zelf prettig vindt hoe je je punten verdeeld.

Sanctum

Makkelijke monsters
Sanctum kent verschillende monsters en grafisch gezien zijn deze niet heel erg interessant. Ze gebruiken allemaal hetzelfde kleurenschema en aangezien ze niets of niemand aanvallen zijn het meer zoutzakken die door je level heen wandelen. Wat wel boeiend is zijn de zwakke plekken van de verschillende monsters. Zo heb je vijanden die van voren een sterk schild hebben en je dus vanachter moet aanvallen. Of vijanden waar kleine kogels geen nut tegen hebben en die je juist moet aanvallen met het zwaardere arsenaal. Alhoewel de monsters jou of de torens niet aanvallen is het zeker geen makkelijke game. Maak je een tactische fout en je wordt genadeloos afgestraft door vijanden die de ‘core' weten te bereiken. Dit is niet direct game over maar gebeurt het te vaak dan wel.

Om variatie aan te bieden zitten er nog enkele andere modi in het spel. Het principe blijft in elke modi hetzelfde maar je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om een voorgebouwd level te spelen. Hier kan je dus alleen maar de voorgebouwde torens upgraden en moet je het meer hebben van je eigen skills. In een andere modi krijg je in één keer een hele hoop punten waarmee je alles kan bouwen. In de rest van het level krijg je helemaal geen punten meer dus kies wijs in het begin en begin te bidden dat je keuzes goed waren.

De game is ook online te spelen, helaas zijn het aantal spelers tegelijkertijd online vaak op één hand te tellen en moet je het hebben van vrienden die de game ook hebben. In de online-modi van het spel doe je eigenlijk hetzelfde als de offline-modi. Samen torens bouwen en monsterkonten schoppen. Speel je zonder vrienden maar met onbekenden dan mag je wel hopen dat je iemand treft die eerst overlegt voordat hij wat bouwt. Zo kan het zijn dat mensen blokken en torens neerzetten op plekken waar jij wat anders wil hebben.

Sanctum is een leuke game als het gaat om combinaties tussen FPS en TD. De balans is goed gevonden en alhoewel je vijanden zoutzakken zijn die je niet aanvallen heb je wel het gevoel dat jij ze moet doden. De game ziet er grafisch goed uit en speelt soepel weg, ook als het erg chaotisch wordt van het aantal vijanden op je scherm. Helaas is het erg stil in de multiplayer van het spel waardoor de game meer leunt naar een singleplayer-ervaring.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Balans - Geen tot weinig verhaal
7,5