F1 2011 3DS

Roy

Gespeeld op Nintendo 3DS
Ook beschikbaar op PS3, 360 en Wii

f1

Codemasters staat bekend om het maken van uitstekende racegames. Zo werd F1 2011 voor de consoles goed ontvangen en kreeg deze game maar liefst een 8,5 op FOK!games. Nu testen we de 3DS-versie en bekijken we of deze mobiele variant net zo goed is.

VROEMMM
F1 is een zeer serieuze autosport, zowel in het echt als in games. De gamers die gaan voor een F1-game willen altijd een zo realistisch mogelijke game met een miljoen opties. Van de luchtdruk in de banden tot de aerodynamica, vrijwel alles is aan te passen. Daarnaast zijn er ook een legio aan hulpmiddelen aan of uit te zetten die je kunnen helpen met remmen of sturen.

Tel daarbij de verschillende moeilijkheidsgradaties mee en je hebt een game die op papier voor iedere F1-fan geschikt zou moeten zijn. Voor de beginneling én voor de expert.

f1 f1

In F1 2011 heb je de standaard mogelijkheden die in elke racegame zitten zoals quick race en grand prix. Het meest interessant is echter de careermode. Hier begin je heeeelemaal onderaan de ladder als onbekende coureur. Je krijgt een of twee aanbiedingen van de wat kleinere teams en moet je dan gaan bewijzen op het circuit. Na een ronde of vijf lukte het me om de streeftijd te behalen en werd ik aangenomen bij HRT.

De gridbak in
De eerste race van het seizoen was daar, het moment van de waarheid. Je kunt er voor kiezen om helemaal vooraan te beginnen bij de vrije trainingen op vrijdag, of bij de kwalificatie op zaterdag of direct bij de race. Omdat ik geen zin had in al die trainingen ben ik direct aan de wedstrijd begonnen. Een stom idee bleek later. Ik kende het circuit niet, had nog moeite met de controls en vond de andere auto's op de baan maar vervelend. Dit betekende dat ik regelmatig botste en de grindbak in reed. Like a Jos...

Uiteindelijk scoorde ik één simpel puntje. De kranten stonden de dag erna direct vol speculaties over het feit of ik al dan niet het seizoen zou mogen afmaken. De honden. Volgende race moest ik me maar gaan bewijzen.

De tweede grand prix van het seizoen was die van Kuala Lumpur, Maleisië, en daar moest is maar voor het eerst serieus aan de bak. Na het debacle in Australië koos ik er dit keer maar voor om netjes het gehele weekend te rijden, inclusief de trainingen. Dit pakte goed uit want na de vele rondjes oefenen lukte het me op Pole te pakken én de race te winnen. Iedereen was laaiend enthousiast en mijn carrière was gered. Inmiddels zit ik bijna aan het einde van het seizoen en draai ik mee in de top 5. Best netjes voor een debutant!

Vergeleken met de zeer uitgebreide careermode zijn de andere opties vrij karig. Waarom zou je een losse grand prix gaan rijden als je er ook eentje in je carreer kan doen? Waarom een quick race rijden als je ook nuttig bezig kan zijn in de vrije trainingen? Enkel de multiplayer is de moeite waard, met twee tot vier spelers kun je het tegen elkaar opnemen. Het zoeken naar een geschikte race kan alleen wel even duren omdat er niet veel activiteit is.

Zoals je waarschijnlijk wel begrepen hebt zit de game qua racen erg goed in elkaar. Tegen mijn verwachting in vind ik het leuk om te spelen en zal ik tot Mario Kart verschijnt dit nog zeker blijven spelen. De graphics zijn bovendien ook erg sterk met als kers op de kaart een geweldig 3D-effect. In racegames komt dit goed naar voren zo te zien. Het enige minpuntje is het ontbreken van een écht gevoel van snelheid. Aan het einde van de rechte stukken, als je op volle snelheid rijdt, heb je nog steeds niet het idee dat je 300 km/h gaat. Maar dat is een kleinigheidje in een anderzijds geweldige game.

F1 is op dit moment de beste en meest serieuze racer voor Nintendo 3DS. Als je dat zoekt kun je geen miskoop doen, want het stuurt goed, ziet er prima uit en biedt enorm veel uitdaging. Vooraf had ik niet gedacht dat het een game zou zijn die geschikt is voor een handheld, maar Codemasters heeft een geweldig product afgeleverd. Deze versie doet niet onder voor zijn grote broer!

Cijfer
+ Officiële licentie
- Misschien wat weinig snelheidsgevoel