Tetris 3DS

Roy

Exclusief voor Nintendo 3DS

t

Tetris DS voor Nintendo DS was misschien wel de beste versie van het klassieke blokkenspel. Kan dit nieuwe deel, nu geheel in 3D, zijn voorganger overtreffen of blijft het bij een slappe herhalingsoefening?

Het concept
Tetris is al zo oud als videogames ongeveer. De game maakte furore op de oude GameBoy van Nintendo en verscheen daarna op elk mogelijk platform wel in één of andere vorm. Toen Nintendo aan de slag ging met Tetris voor Nintendo DS poepten ze er zomaar de beste versie ooit uit. De vallende blokjes kregen een onwijs strakke besturing, de mogelijkheid om ze last minute nog te draaien en online multiplayer waarmee menig Japanner door ondergetekende huilend naar de hoek is verwezen.

Het feit dat Tetris al zo lang bestaat en het officiële record voor 'most ported videogame' bezit, zegt iets over de populariteit. Het is ook de reden dat we in het eerste jaar van de Nintendo 3DS al een officiële versie van de game kunnen gaan spelen. De basis is uiteraard nog altijd hetzelfde: er vallen blokjes naar beneden die uit verschillende vormen bestaan. Jij moet ze zo draaien en verplaatsen dat ze samen één geheel vormen zodat je lijnen kunt wegspelen. Dit gaat door met steeds sneller vallende blokken totdat je het niet meer aan kunt en het scherm vol hebt laten lopen.

t t

Nieuwe varianten
Dit keer krijgen we naast de Tetris-basis natuurlijk een 3D-jasje wat het uiterlijk van de game lekker flitsend en modern maakt. Tevens zijn er weer wat varianten verzonnen om origineel te blijven. In totaal zijn er twintig verschillende modi te spelen en omdat dit te veel is om los te bespreken verwijs ik je graag naar de trailer onderaan deze review. Daar krijg je van elke variant een kort overzicht dat meer zegt dan ik in een paar honderd woorden kan vertellen.

Wat ik wel kan vertellen is wat mijn favoriet is! De leukste variant is by far het torenklimmen. Deze mode zorgt namelijk voor enige tijdsdruk en het is belangrijk dat je goed nadenkt over de plaatsing van de blokjes. Hierna is de bommenmode het leukst. Ik snap nog niet helemaal hoe het ontploffen werkt, maar het is zoooo bevredigend als het halve scherm leegraakt door ontploffende bommen! Geweldig! De overige zijn allemaal een beetje suffig met als dieptepunt de Augmented Reality-varianten. Deze spelen irritant omdat het beeld vaak verspringt. AR is leuk op papier, maar ik heb nog geen game gevonden waar het echt soepel werkt helaas. Ook nu lijkt het weer op een feature die in de game verwerkt zit 'omdat het kan'.

Na flink wat uren spelen met alle varianten moet ik wel zeggen dat Marathon toch wel het meest gespeelde blijft. Gewoon normaal. Dat is namelijk al gek genoeg, zeker op de hogere snelheden. Vlak voor het schrijven van deze review merkte ik trouwens op dat ik weer last heb van het Tetris-effect, handig voor tijdens het opruimen!

Tetris is en blijft onwijs tof om te spelen, welke versie je ook hebt. Naast de ijzersterke basis zijn er een aantal leuke nieuwe varianten en dat maakt het geheel toch wel weer de moeite waard. Tetris DS blijft heer en meester in de franchise, maar wil je een modern jasje voor deze oude game, dan kun je prima naar de winkel gaan voor Tetris 3DS. Daarna mag je het tegen me opnemen in een online battle.

Cijfer
+ IJzersterke basis
- Augmented Reality nutteloos