Just Dance 3

Wesley Oudijk (Wessiej)

Gespeeld op Wii, ook beschikbaar voor Xbox 360
Later ook beschikbaar op PlayStation 3

Als de danskoning van FOK!Games heb ik het zwaar. Dance Central, Just Dance 2, Michael Jackson: The Experience, ze passeerden allemaal de revue en ik heb moeten zweten om ze te testen. Het najaar van 2011 belooft ook weer veel dansplezier met games als Just Dance 3 en Dance Central 2. Het is eerst de beurt aan Ubisoft om te laten zien wat hun dansgame in petto heeft voor de doorgewinterde danser.

just

De Just Dance-serie is misschien wel een van Ubisofts grootste successen. De twee Just Dance-games hadden een laag budget en verkochte in no-time miljoenen stuks. Dit is uiteraard niet zonder reden. De games zijn gewoonweg erg leuk om te spelen. De spellen zijn niet fullpriced, bevatten een leuk aantal liedjes en de basis van de game is erg simpel. Genoeg redenen voor succes. Met deel drie gaan ze verder waar ze gebleven waren, lekker simpel dansen op nieuwe liedjes.

Niets nieuws
Verwacht van Just Dance 3 geen nieuwe gamemodes of een andere interface, want het is gewoon dezelfde game als de vorige twee, maar dan met nieuwe liedjes. Want  zoals de titel van de game al aangeeft, het gaat nog steeds om gezellig met vrienden of familie dansen. Het is wel aan te raden om de game met vrienden te spelen, want om nou te gaan dansen met je dikke besnorde oom Jos is ook geen formule voor succes. De game heeft dus weinig nieuws om handen, je kunt nog steeds voor maar twee hele gamemodes kiezen, namelijk Just Dance en Just Sweat. Beide komen ze ook op hetzelfde neer, bewegen met die billen!

just dance

Dat dansen gaat dit deel op 49 nieuwe liedjes. Het is een variërend lijstje met liedjes, van oudere liederen zoals 'Video Killed the Radiostar' tot nieuwere hits zoals 'Party Rock Anthem'. Op de tweede pagina staat de gehele lijst met liedjes. Vanwege de variatie en de leuke dansroutines is het een geweldige soundtrack geworden. Vooral tijdens feestjes scoren de liedjes goed, want ze zijn stuk voor stuk geweldige meezingers. En wat doet een mens liever dan zingen? Dansen natuurlijk! Derhalve heeft Ubisoft er in dit deel een grotere multiplayermode ingestopt. Je kunt nu met vier man tegelijk spelen. Uiteraard is het nogal een uitdaging om dit uit te voeren. Je moet namelijk vier Wiimotes hebben, een grote kamer en de selectie liedjes die beschikbaar zijn voor vier man is niet al te groot.

Casual dansen
De gameplay is dus nog steeds hetzelfde, op het beeldscherm doet een persoon een dans en het is de bedoeling dat je die dans precies nadoet. Bij de Wii-versie heb je natuurlijk het 'probleem' dat die alleen kan zien wat je bewegingen zijn die je doet met de hand waarin je de Wiimote vast hebt, wat soms zorgt voor een aparte beoordeling van je score. Je kunt dus ook heel makkelijk vals spelen door alleen met een hand alle moves te doen, maar voor een dansspel is dit uiteraard onnodig. Just Dance 3 op de Wii is zo leuk als je het zelf maakt. Uiteraard merk je dan toch wel dat de Kinect-versie een stuk beter zal zijn aangezien hier heel je lichaam op de camera staat. Maar gamers die graag willen dansen op de Wii maken met Just Dance 3 geen miskoop. Het is nog steeds een hele leuke dansgame met toffe dansroutines.

just dance

Conclusie:
Het waren weer een paar zware maar leuke dansavonden. De Wii-versie van Just Dance 3 doet helemaal niets nieuws ten opzichte van de vorige delen en voelt zeker aan als de budgetversie ten opzichte van de Xbox 360-versie, maar dit duidt zich ook in de prijs. De game gaat niet voor de volle mep over de toonbank en het spel bevat genoeg leuke nieuwe liedjes en toffe dansroutines om menig mens weer aan het dansen te krijgen. Just Dance 3 is niet diepgaand, heeft weinig gamemodes en doet niets nieuws, maar biedt één ding wat erg belangrijk is in een partygame, namelijk plezier.

Cijfer
+ Lekker dansen!
- Doet niets nieuws