Humble Indie Bundle 3

Wesley Oudijk (Wessiej)

De Humble Indie Bundles zijn ondertussen bij menig gamer bekend. Het is een initiatief van indie-developers en de eigenaars van de Humble Bundle site om samen zieke kinderen te helpen. Zo is sinds afgelopen dinsdag de derde Humble Bundle-collectie te downloaden voor elk gewenst bedrag. Hiervan mag de koper ook zelf beslissen hoeveel van het gespendeerde bedrag naar bijvoorbeeld Child's Play gaat, of ze kunnen er ook voor kiezen om het grootste gedeelte aan de indie-developers te geven. Nu de nieuwste bundel uit is gaan wij even dieper kijken naar de vijf games die er in de collectie zitten, om te zien of deze goed genoeg zijn om ook echt plezier uit het pakket te halen.

h

VVVVVV
Anderhalf jaar geleden kwam er een bijzondere indiegame uit met een nog bijzonderdere naam, VVVVVV. Het is een 2D platformgame die behoorlijk retro aanvoelt. Grafisch ziet het er weer helemaal uit zoals vroeger en de muziek is heerlijk retro. Het verhaal van het spel is lekker simpel gehouden, jij en je crew zijn ergens in de ruimte gecrasht met je ruimteschip en de gehele crew is weg. Aan jou de taak om ze weer terug te vinden.

Hiervoor krijg je geen levels voor je neus, maar manoeuvreer je jezelf in een open wereld die erg goed is vormgegeven. De game is een soort van ‘one button game’. Naast het naar links en rechts lopen is er nog maar een mogelijkheid, de zwaartekracht aan of uit zetten. Hiermee krijg je dus dat je vast zit aan het plafond of aan de grond. Wanneer je dan de platformen ziet in VVVVVV weet je dat het raak is, want de game is moeilijk. Iedereen die de game heeft gespeeld kent de kamer Veni Vidi Vici wel. Gegarandeerd dat je daarna je toetsenbord kapot slaat.

Maar al deze puzzels zitten wel uitstekend in elkaar, ze zijn allemaal uitdagend genoeg en met de perfect werkende controls blijft het allemaal leuk. De game speel je ongeveer uit in drie/vier uur, maar in de Humble Indie Bundle-editie zit een nieuwe versie met daarin onder andere een leveleditor en een groot level gemaakt door Mr. Minecraft: Notch. Hiermee gaat de game gemakkelijk naar zo’n tien uur gameplay toe.

Al met al is VVVVVV een echte indie-topper. De muziek is prachtig (de soundtrack is een aanrader om aan te schaffen), de puzzels zijn leuk en dankzij de leveleditor kun je met deze game nog uren zoet zijn.

Cogs
Cogs is een game die al ietwat ouder is, de game kwam namelijk in het begin van 2009 uit voor de pc en de Mac. Ondertussen is de game ook uitgekomen op de iPhone en de iPad. Cogs is in principe een spel dat je al heel vaak in je jeugd hebt gespeeld. Het is een puzzelgame bestaande uit een raster met verschillende blokken. Eén plekje hierop bevat geen blokje, en door te schuiven moet je voornamelijk tandwielen aan het draaien krijgen.

Dit klinkt al snel heel simpel en bekend, maar Cogs gooit er behoorlijk pittige en leuke puzzels in. Zo moet je soms opeens rekening houden met een rastervlak aan de achterkant, waardoor de blokken aan de voorkant ook verschuiven. Of moet je zelfs met timing rekening houden wanneer je twee bellen tegelijk moet laten luiden. Het zijn van die kleine extra’s die een simpele puzzelgame naar een hoger niveau brengt.

De game bevat meer dan vijftig puzzels om op te lossen en aan de hand van het IQ van de lezer kun je hier een tijdje mee bezig zijn. Derhalve was ik er uiteraard zo doorheen. Er zit wel een gigantische moeilijkheidscurve in. In het begin zijn de levels erg makkelijk en uit het niets worden ze bijna onmogelijk. Hierdoor zullen al snel veel gamers afhaken.

Al met al is Cogs een verrassend leuke puzzelgame. De puzzels zijn goed doordacht en het werkt ook allemaal. De verschuiving in de moeilijkheidsgraad is wel gigantisch. Een leuke puzzelgame voor tussendoor.

Hammerfight
In de indie-game bundle moet je niet schrikken van lage resolutie en bijna onleesbare lettertjes. Het is een specifieke ontwerpkeuze, en net als Cortex Command van Indie Bundle #2 draait ook Hammerfight om stijlvolle pixelated gameplay. Het spel gaat over een Oosterse wereld waar de mensen in helikopter-achtige machientjes vliegen, waar een knots, zwaard of hamer aan hangt. Je moet met je muis rondjes maken om je wapen zo hard mogelijk rond te zwaaien. Alle wapens hebben echter een ander gewicht en gebruiksvorm, dus het is moeilijker dan het klinkt.

De leercurve is zo steil als een zwarte piste en je moet de gevoeligheid van je muis zo hoog mogelijk zetten om directe RSI te vermijden. Zodra je echter als een malle gaat slingeren en wat flinke klappen uitdeelt bij je vijanden krijg je de smaak te pakken en blijkt het een verdomd verslavend spelletje te zijn. Door hard te slaan komen er muntjes vrij, die je kan vangen om zo items en wapens te kunnen kopen.

De vormgeving is zoals in de inleiding staat stijlvol en het verhaal eromheen is zeer degelijk. Daarnaast kunnen de omgevingen eveneens kapot, dus als je met je hamer je vijand net mist moet je niet verbaasd opkijken dat je slag de fundering van het gebouw heeft ontzet. De game kan op momenten genadeloos moeilijk en frustrerend zijn, maar dat maakt het winnen van een level des te bevredigender.

Na de uitgebreide campagne (met wat toffe spelletjes ertussendoor zoals Hammerball) kun je nog doorvechten in de Arena of jacht maken op monsters. Ondanks de resolutie is de game een geweldig stukje vermaak dat lekker moeilijk is maar niet volledig onmogelijk.

And Yet It Moves
Indie-ontwikkelaar Broken Rules bracht And Yet It Moves (AYIM) in augustus van vorig jaar naar de Wii via WiiWare, maar het spel bestond stiekem al sinds april 2009. Ook deze game heeft zijn weg gevonden naar de Humble Bundle. AYIM is een tweedimensionele platformer met een twist. Het woord twist mag je letterlijk nemen, want de levels van AYIM zijn met sprongen van negentig graden te draaien.

Dit is de basis van de game. Waarom je een weg zoekt door de bijzondere levels wordt niet duidelijk, maar dit vergeef je de game per direct. Het draaimechaniek biedt talloze gameplay-mogelijkheden. Je moet bananen naar aapjes krijgen om een doorgang te openen, waterdruppels door een doolhof manouvreren door de wereld razendsnel alle kanten op te draaien, je momentum combineren met het mechaniek om platforms te bereiken en meer. AYIM is zeker geen gemakkelijke game en daarmee is de voldoening bij het halen van een level des te groter.

Wat bij het opstarten direct opvalt is de schitterende grafische stijl die de developers hebben gebruikt. De gehele wereld bestaat uit gescheurde stukjes papier met daarop foto's van hetgeen dat de stukjes voorstellen. De foto's lijken niet geheel mee te bewegen met de papierscheurtjes, maar bewegen met een andere snelheid.

And Yet It Moves is de uniekste en waarschijnlijk ook beste game uit deze bundel. Elk level is een stukje kunst met uitdagende puzzel- en platform-elementen. Speel je deze game als eerste, dan laat je de overige games waarschijnlijk links liggen totdat je AYIM volledig hebt uitgespeeld.

Crayon Physics Deluxe
Crayon Physic
s begon als een Experimental Gameplay Project in 2007, het ontwikkelen van de game duurde 5 dagen en werd daarna vrij verspreid op het internet. Kort daarna werd ook een volledige versie aangekondigd, die nu dus in de derde Humble Indie Bundle zit. De game leunt op een dodelijk eenvoudig principe: zorg er voor dat een rode bal een ster oppakt. Dit doe je door middel van zelf hulpmiddelen te tekenen en deze de wereld in te sturen. Gelukkig kan je het jezelf zo simpel of moeilijk maken als je wilt.

De game lijkt in het begin erg eenvoudig en de meeste levels duren dan ook niet langer dan een paar minuten. Gelukkig verandert dit al vrij snel en kan je enorme constructies maken om toch je ster te pakken te krijgen. Als je wilt kan je de levels oplossen door middel van enorme Rube Goldberg-constructies. De game is zo simpel of zo moeilijk als je het zelf wilt maken.

Crayon Physics Deluxe is de meest relaxte game uit deze bundel, een lekker muziekje op de achtergrond, een mooie puzzel. en alleen je muis. Meer heb je niet nodig voor deze heerlijk en originele puzzelgame.