DVD: How Do You Know

Tim

Lisa (Reese Witherspoon) is een professioneel softbalspeelster die uitkomt in het nationale team, maar enigszins op leeftijd begint te raken. Wanneer de selectie voor het nieuwe seizoen bekend gemaakt wordt, blijkt Lisa buiten de boot te vallen. Wanneer ze verwacht dat haar leven uit elkaar zal vallen, besluit ze dit niet te laten gebeuren en probeert ze verder te gaan. Ze heeft al eens gedate met profhonkballer Matty (Owen Wilson) en besluit zich te storten in een affaire met dit flamboyante figuur. Matty is nogal een egoïstische ladies-man en heeft al tal van vrouwen versleten en moet wennen aan een vaste relatie.

How Do You Know screenshot

George (Paul Rudd) heeft het wel aardig voor elkaar; hij geeft leiding aan het bedrijf van zijn vader en verdient daarmee goed geld. Plotseling lijkt al het goede tegen hem te keren en raakt hij in gigantische problemen. Hij krijgt problemen met de wet en met zijn vader Charles (Jack Nicholson), zijn leven is dan één grote puinhoop. Wanneer hij een keer afspreekt met Lisa - hij heeft haar een keer eerder gebeld omdat Lisa door een vriendin van haar gekoppeld zou worden - lijken zijn kansen eindelijk te keren. Ook Lisa's leven lijkt rooskleuriger te worden door deze ontmoeting.

Een film met dusdanige sterrencast - Jack Nicholson, Paul Rudd, Reese Witherspoon en Owen Wilson - roept altijd een bepaalde geldingsdrang over zich af. Wanneer zoveel grote namen samen in een film spelen, moet het wel een goede film worden. Bij How Do You Know is dit niet anders. Regisseur James L. Brooks (The Simpsons, As Good As It Gets) maakt het zich niet gemakkelijk door deze grote namen in te zetten, maar weet de kijker toch te verbazen met een erg leuke film.

How Do You Know screenshot

How Do You Know is een erg leuke film geworden waarin de grote namen goed tot hun recht komen. Reese Witherspoon als gewezen sportster die haar leven op de rit probeert te krijgen, komt erg geloofwaardig over. Je moet even wennen aan Owen Wilson als vrouwenverslinder Matty, maar wanneer dat is gebeurd lijkt hij haast perfect in de rol te passen. Hij speelt hem met verve. De grappige Paul Rudd komt als George het meeste tot zijn recht; hij kan in deze rol grappig zijn, hysterisch doen, romantisch zijn en gek doen. Rudd is bij uitstek geschikt voor dit type films. De meesterzet van regisseur Brooks - ingegeven door het afzeggen van een ander - is Jack Nicholson. Als vader Charles is hij de Nicholson zoals we hem graag zien; af en toe schreeuwend, charmant, grappig en vooral Jack! Een film die op het eerste gezicht een dertien-in-een-dozijn-film lijkt, mag je toch eigenlijk niet missen.

How Do You Know screenshot

Extra's

Gelukkig bevat de dvd een aantal extra's die wat meer inzicht verschaffen in de film. In de Deleted scenes zie je de scènes die de final cut niet gehaald hebben en je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te weten waarom. Je kunt natuurlijk ook kiezen deze scènes - net als de gehele film trouwens - te voorzien van commentaar van de filmmakers. De Bloopers vallen wat tegen, enerzijds omdat ze wat kort zijn en anderzijds omdat ze behoorlijk strak geknipt zijn waardoor het net te snel gaat. De documentaire Extra Innings is erg leuk om te kijken omdat je hier de verschillende hoofdrolspelers aan het woord krijgt en ook de maker van de film, James L. Brooks. Hij vertelt waarom hij Reese Witherspoon geknipt vond voor de rol en hoe hij bij Jack Nicholson terecht kwam. Leuke extra's die iets toevoegen aan de dvd.