DVD: R U There

Jeffrey

Als gamen je lust en leven is, is het een droom om naar Azië te gaan. Daar vind je concurrentie, daar vind je de nieuwste electronica en daar vind je ook... een meisje dat voor heel wat verwarring zorgt. Zij zorgt er onder meer voor dat het virtuele leven van Jitze (Stijn Koomen) en zijn 'echte' leven door elkaar gaan lopen.

De film is veelal gissen. De achtergronden en de gedachten bijvoorbeeld van topgamer Jitze blijven onbekend, wat daar de reden van is onduidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat je de achtergronden en ook bijvoorbeeld de beweegredenen van hem zelf mag ontdekken en dat dat niet echt bevorderlijk is voor de film. Hierdoor denk je bijna automatisch meer na over de achtergronden dan over hetgeen wat je daadwerkelijk in beeld ziet.

Het feit dat hij de hele wereld rondreist om toernooien te spelen zorgt ervoor dat hij eigenlijk geen vrienden heeft. Hij leeft in zijn eigen wereld en zijn thuishonk is eigenlijk een hotelkamer. Zijn eigenlijke thuis, Nederland, blijft eigenlijk ook onbekend. Je krijgt niet echt een beeld van wat zijn ouders er nou eigenlijk van vinden en hoe het er daar aan toe gaat.

Een belangrijk punt in de film is de ontmoeting met Min Min (Huan-ru Ke). Jitze is eerst wat afstandelijk tegenover de Taiwanese, maar als zij een betaalde massage aanbiedt wordt de band sterker. Vervolgens ontmoeten de twee elkaar in Second Life. Het echte leven en het leven in Second Life sluit bijna naadloos op elkaar aan. Het enige grote verschil is dat Jitze en Min Min in Second Life bijna helemaal bloot gaan qua emoties en gevoelens, maar dat ze in het echte leven hier bijna niet over praten met elkaar.

Jitze is in deze film min of meer de vertegenwoordiger van de huidige gamegeneratie. Er zijn veel mensen die bijna de hele dag doorbrengen in spellen als Second Life. Mensen denken daar te kunnen vluchten voor de realiteit door min of meer in een andere realiteit terecht te komen. Eigenlijk leven dit soort mensen gewoon in een sociaal isolement en dat is ook in de film het geval.

Juist daarom is het wel een interessante film, het is een actueel onderwerp waar toch nog vrij weinig over gesproken wordt. Tijdens de film wordt er weinig echt openbaar gemaakt en dit kan voor de kijker vervelend zijn. Ook het tempo in de film mag wel omhoog, de gebeurtenissen gaan in een vrij laag tempo wat het verhaal in zijn geheel wat minder boeiend maakt om te kijken.

Wat overblijft is een interessante film dat een herkenbaar verhaal vertelt voor de huidige generatie. Het tempo zou wel wat hoger mogen en ook wat extra achtergrondinformatie zou geen overbodige luxe zijn. Toch blijft het een film die zeker de moeite waard is om eens te kijken.