MotoGP 10/11

wc-eend

MotoGP 10/11
Gespeeld op de Xbox 360, ook speelbaar op de PS3

Waar veel mensen games spelen met racemonsters op vier wielen is er ook nog de categorie met twee wielen, motors. MotoGP 09/10 had een aantal kritische punten, is het Monumental gelukt om de motor op de baan te houden of belanden we in de grindbak?

Eén van de punten van kritiek op MotoGP 09/10 was dat er teveel fel kleurgebruik was in het spel, naast een stel remmen waarmee je met een druk op de knop stil stond. Monumental heeft dit opgepakt en aangepast in deel 10/11. De game ziet er realistischer uit en het berijden van een motor is geen kinderspel spel.

Bochten doen we niet aan
De grootste feature van de game is de carrièremode van het spel waarin je als speler in de 125cc klasse start. Met deze lichtgewichtmotoren ga je als onbekende rijder een professionele start maken. Je wordt direct het circuit opgegooid om een rondje te rijden en een gevoel voor de besturing te krijgen. Hoewel de besturing zelf erg recht door zee is, zal het rijden van een rondje niet zo heel makkelijk zijn. De eerste paar rondjes of races zal je als speler erg vaak in de grindbak liggen of gewoon een bocht negeren en afsnijden. Ook al staat alle assistentie in het spel aan, je moet continu opletten.

Dit komt onder andere doordat de ontwikkelaar de remmen flink heeft aangepakt. Waar je in het vorige deel de rem indrukte en bijna direct stilstond, heb je nu een veel langere remweg. Dit houdt in dat je op tijd moet remmen, gas loslaten, gas bijgeven en netjes door de bocht moet draaien. Na een paar rondes heb je dit redelijk onder de knie, maar zodra je voor de winst wil gaan op een baan zul je nog veel beter moeten worden. Probeer maar eens een bocht te nemen met nog vijf motorrijders naast je. Dit eist techniek en precisie, maar geeft je een ontzettend goed gevoel als je het succesvol volbrengt.

Het motor leren rijden is gegoten in een mooie lijn. Op het moment dat je merkt geen uitdaging meer te hebben in een race dan kun je wat van de assistentie uitzetten. Minder hulp bij remmen, bochten nemen en de balans is allemaal aan te passen. Bleef de motor eerst netjes recht bij vol in de rem gaan staan, gaat hij nu wat meer bewegen en moet je de controle proberen te behouden. Zet je de game op simulatie-mode en je gebruikt de voorrem zonder op te letten dan lig je zo op het asfalt. De assistentie is niet het enige wat je kan aanpassen aan de besturing. Zo kun je de vering instellen en nog een aantal andere instellingen veranderen aan de motor zelf.

MotoGP 10/11

Show me the money
Een motorrace in het kampioenschap is opgebouwd uit drie segmenten. Je krijgt tijd om te oefenen op de baan, de kwalificatie en de race zelf. Aan de hand van elk segment kun je punten verdienen om te levelen. Door te levelen zal je achter de schermen PR-mensen en techneuten aan kunnen nemen om jouw motor te verbeteren, maar ook de inkomsten uit wedstrijden te verhogen. Zo geven je sponsors meer geld als je in de top tien van de race eindigt. Hoewel deze vorm van management niet heel uitgebreid is, is het wel erg aangenaam er tussendoor geweven.

Zoals net aangegeven krijg je in elk segment van de race punten, deze punten krijg je door hoe je rijdt op de baan. Zo zul je punten krijgen als je stukken op de baan blijft, niet afsnijdt en andere rijders inhaalt. Puntenaftrek krijg je als je de grindbak inrijdt, ingehaald wordt of roekeloos rijdt en botsingen maakt. Aan het einde van elk segment word je beoordeeld. Dit telt mee voor de beoordeling aan het einde van de gehele race. Wil je niet oefenen of kwalificeren dan kun je dit overslaan. Door dit te doen krijg je wel wat minder punten maar dit zorgt er niet voor dat je een achterblijver bent in de opkomende races.

Tijdens het racen zelf kun je ook kleine opdrachten krijgen. De commentator zal je zeggen dat je bijvoorbeeld op een bepaald stuk je topsnelheid moet behalen of dat je degene die voor je zit moet inhalen binnen enkele seconden. Deze opdrachten komen niet op vaste momenten of punten in de race dus als je er één krijgt ben je al snel geneigd om er echt moeite voor te doen.

Nieuw in de carrièremode is coöperatieve gameplay voor twee spelers. Mocht je een vriend of vriendin over de vloer krijgen en je wil samen een stukje racen in jouw carrière dan is dit gewoon mogelijk. Je sluit een tweede controller aan en de persoon naast je kan zo goed als direct een potje meeracen. Dit heeft geen invloed op jouw carrière dus als je bijrijder weer weg gaat kan je gewoon verder gaan waar je gebleven was.

MotoGP 10/11

Statische realisme
MotoGP 10/11 is realistischer dan zijn voorganger maar kan nog wel een aantal verbeteringen krijgen. Het publiek en de omgevingen zijn nog erg statisch en lijken net kartonnen borden die langs de weg geplaatst zijn. Eigenlijk had alles naast de baan wat meer aandacht mogen krijgen. De grindbak of het grasveld lijken niet meer dan een ingekleurd stukje textuur. Alhoewel de grindbak wel effect heeft op de snelheid of de balans van je motor heb je niet het idee dat je vast komt te zitten of bergen grind wegduwt door gas te geven.

De racebanen zelf zien er erg goed uit en zijn trouw aan de tegenhangers in het echte leven. Door vol gas te geven op een recht stuk heb je ook echt het gevoel snelheid te maken en doe je dit met twee andere motorrijders naast je dan zit je zo in de game. Je hangt achter de rijders voor je en wacht echt op het moment dat je een inhaalmanouvre kan maken. Helaas is het wel jammer dat als het geregend heeft en er plassen water op de baan liggen, het net lijkt alsof je over het water heen rijdt in plaats van er door heen.

Met het geluid in het spel zit het zeker wel goed, de commentator van de races heeft een rustige stem en geeft duidelijk dingen aan. De motoren zelf klinken erg goed en realistisch. Het is een wereld van verschil of je op een 125cc motor of eentje uit de MotoGP rijdt.

MotoGP 10/11

Monumental heeft duidelijk geluisterd naar feedback en een aantal goede aanpassingen gemaakt in dit deel waardoor het een goede, stevige basis vormt. De besturing is erg makkelijk gehouden waardoor de focus komt op wat je doet op de racebaan. Door de goede lijn aan uitdaging in besturing, aanpassingsmogelijkheden en de lichte managements-activiteiten zal de game zeker een langere levensduur hebben dan voorheen.

Helaas heeft het spel momenteel alleen nog de gegevens van het 2010-seizoen, de gegevens van het 2011-seizoen zullen komende zomer beschikbaar gemaakt worden. Een exacte datum is nog niet bekend.

Cijfer
+ Uitdagend - Graphics naast de racebaan