Stoked: Big Air Edition

wc-eend

Stoked
Gespeeld op Xbox 360, ook beschikbaar voor PC.

Stoked: Big Air Edition kwam anderhalf jaar geleden al uit in Amerika en is niets meer dan een opgepoetste editie van het origineel. Nu komt deze opgepoetste versie uit in Europa maar zitten we hier nu nog wel op te wachten?

In Stoked was het de bedoeling om van vijf verschillende bergen af te glijden met je snowboard. Tijdens deze afdalingen was het mogelijk om mee te doen met verschillende activiteiten. Helaas was dit een minpunt aan de game want de activiteiten waren moeilijk te vinden waardoor je talloze keren de berg af moest dalen. Gelukkig is er in deze editie wel over nagedacht en zijn de vele activiteiten nu ook vanuit het menu te kiezen waardoor het overzicht toeneemt.

De vijf bergen uit het origineel zijn aangevuld met twee extra bergen om vanaf te glijden. Daarnaast is het aantal activiteiten iets uitgebreid en zijn er enkele grafische updates gekomen. Zo is er nu een blur-effect toegevoegd waardoor het gevoel voor snelheid versterkt is. Hoe snel je ook gaat, het weer of de omgeving zal geen effect hebben op wat je aan hebt of welke board je hebt. Alle kleding en boards komen uit het 2009-tijdperk en zijn alleen aanwezig voor het aankleden van jouw personage.

Stoked

Kijk uit, een boom!
Het grootste minpunt aan het hele spel zijn de activiteiten die je moet uitvoeren. Ze lijken namelijk erg op elkaar en bestaan uit niets meer dan verschillende trucjes uithalen op andere locaties. Er zit ook geen verhaallijn of tussenfilmpje in dus je gaat van de ene activiteit naar dezelfde activiteit.

Naast de herhaling van de activiteiten zijn er ook een aantal basisdingen mis met het spel. De bergen zelf zijn dik in orde maar de objecten die vanuit de sneeuw opduiken en waar je overheen zou moeten grinden liggen net iets te hoog. Hierdoor ga je continu op je bek omdat jouw boarder continu achter een onzichtbaar iets blijft haken. Natuurlijk kan je er met een klein sprongetje zonder problemen opkomen maar dit mindert wel jouw vaart. Wat ook knap lastig kan zijn, is dat sommige activiteiten jou een sprong laten maken maar dat dan de landingsplaats bezaaid is met bomen. Hierdoor moet je dezelfde activiteit continu overdoen totdat je het geluk hebt niet op een boom te knallen.

Mocht jouw personage ergens tegen aan knallen, dan word je vaak een paar meter terug de berg op gezet zodat je weer wat vaart kan maken. Helaas schort ook hier wat aan, want het kwam mij regelmatig voor dat ik tegen een rots aanklapte, vijf meter naar achter werd geplaatst en voor ik kon bijsturen weer tegen de rots aanzat. Zoals je al kan raden blijft dit zich herhalen en de enige manier om dit op te lossen is opnieuw te beginnen met de afdaling.

Stoked

Vrijheid blijheid
Dit hierboven klinkt behoorlijk negatief, maar er is gelukkig ook een groot positief punt in het spel. Je kan namelijk als speler zijnde vanuit het menu een beginpunt kiezen van de berg die je wil berijden en vanuit dat punt naar beneden glijden. De berg is erg breed en over de gehele oppervlakte zijn een hoop punten te vinden om trucjes uit te voeren. Deze vrijheid en de grootse oppervlakte zorgen ervoor dat dit gedeelte van het spel zeker niet gaat herhalen. Er zijn namelijk meerdere afdalingspunten per berg waardoor je bijna nooit langs hetzelfde punt zal komen. Tijdens het afdalen zal je boven bepaalde punten in de lucht een plaatje zien hangen. Dit geeft aan dat daar een activiteit is te doen, je kan zelf bepalen of je deze wil doen of niet.

Trucjes uitvoeren is gemakkelijk en de meeste zal je ook snel onder de knie krijgen. Mocht je toch wat moeite hebben of wil je weten hoe je dat ene trucje doet, dan kan je in het menu eventjes opzoeken hoe het moest. Grind-trucjes zijn wel lastig om uit te voeren mocht je niet bekend zijn in de snowboardtermen. Voor deze trucs hoef je namelijk geen knoppen te gebruiken maar alleen in de juiste houding ergens overheen grinden. Helaas is de uitleg voor de verschillende houdingen soms erg lastig omdat ze veel termen gebruiken die de niet-snowboarder niet zal kennen. Daarnaast maakt het blijven haken achter grindobjecten het ook niet makkelijker.

Stoked

Stoked: Big Air Edition is een vermakelijke game om af en toe een beetje te snowboarden. Op sommige punten is de game wel iets verbeterd in vergelijking met het origineel maar er zijn ook te veel dingen blijven liggen. Het grinden werkt niet lekker en de activiteiten zijn te herhalend waardoor frustratie soms plaats neemt voor plezier. Waarom deze editie alsnog anderhalf jaar later in Europa uitkomt is mij een raadsel.

Cijfer
+ Vrij de berg af - Activiteiten
6,5