Fight Night Champion

Kn0x

Zweet druppelt van mijn gezicht, mijn armen voelen aan als bakstenen. Een stap naar rechts. Mijn voeten willen niet meer. Dit is niet mijn wedstrijd, ik voel het door mijn hele lichaam. Ik ontwijk zijn linker maar zijn rechter zie ik niet aankomen. Ik wankel, maar houd mezelf staande. Hij blijft maar komen met zijn klappen maar ik block ze allemaal. Ik moet iets terug doen anders ga ik tegen de vlakte. Ik duw hem van me af en geef een korte stoot richting zijn lichaam. Hij vangt het zonder moeite op. Een linkerhoek counter hij met een uppercut. Weer wankel ik. Ik krijg nog maar één kans. Hij zwaait in met rechts, zijn linkerkant is niet bedekt. Eén kans, één schot...

fight night1

Fight Night Champion is begonnen. De nieuwste boksgame van EA is terug en hoe. De graphics zijn verbeterd, een story mode is toegevoegd en er zijn weer wat oude rotten opgedoken. Fight Night stond altijd bekend om mooie graphics en EA heeft besloten om deze op te poetsen voor dit deel. Ze hebben een extra jaartje genomen om Fight Night Champion te maken en dat is te zien. De boksers zien er ontzettend goed uit. Niet alleen in de cutscenes maar ook als je in de ring staat. Als je iemand veelvuldig op zijn gezicht blijft timmeren, zie je na verloop van tijd steeds meer blauwe plekken en sneeën ontstaan. Tijdens de rustperiode zie je een close-up van de hoek waar je zit en ook dan valt de schoonheid van het spel op. Zelfs de ronde-dames zien er goed uit. Wulpse dames in korte broekjes en bikini's. Kan de game nog beter?

De story mode begint al gelijk als je de game start. Jij bent Andre Bishop en je begint met een gevecht in de gevangenis. Waarom je daar beland bent, is op dat moment nog niet bekend. Het enige dat je weet is dat er aan de andere kant een rechtse redneck staat die jou even het leven zuur wil maken, want jij bent een neger en jouw tegenstander vindt dat niet zo fijn. Een paar tikken links, een uppercutje rechts en de tegenstander ligt voor de eerste keer op apegapen. Hij klimt weer overeind, há dat is mooi. Dat geeft mij nog meer tijd om hem op zijn sodemieter te geven. Na twee ronden is het dan zover, hij staat niet meer op. Dat komt goed uit, want Bishop begon langzaamaan moe te worden en dan willen de stoten niet meer. De story mode ontwikkelt zich verder en jij ontdekt waarom Bishop in de bak is beland. Gedurende de storyline moet jij tegen verscheidene tegenstanders boksen die ieder een eigen stijl hebben. Dat is fijn want je moet nu tactisch gaan spelen. Het is ook minder fijn want jij bent verplicht om een bepaalde tactiek te hanteren tegen bepaalde tegenstanders. Sommige verplichten je bijna om alleen maar om het lichaam te slaan. Anderen moet je de halve ring achterna rennen omdat ze graag defensief spelen. Dat kan ergenis opwekken, maar zo is het in het echie ook. 

fight night bishop

Één van de leukere onderdelen binnen een game vind ik zelf het aanmaken van een eigen karakter; in dit geval een eigen bokser. Helaas gaat het hier even mis. Ik vind het namelijk leuk om een eigen karakter te maken en die helemaal te vormen zoals ik dat wil. Maar het laden gaat zo tergend langzaam dat het niet meer interessant is om je eigen bokser te maken. Er zit ongeveer twee seconden tussen het wisselen van een default gezicht. Dan moet je nog je haarstijl kiezen, waarbij je tussen elke stijl weer twee tot drie seconden moet wachten. En dat is in mijn ogen gewoon te langzaam. Vooral het gezicht kiezen duurt te lang. Soms zijn de verschillen tussen twee defaults zeer minimaal en wil je snel op en neer switchen om die verschillen te zien. Maar omdat je gezicht twee seconden verdwijnt voordat de nieuwe verschijnt, kan ik die verschillen niet goed zien. Dat is jammer want het maken van een karakter duurt daardoor gewoon te lang. Ik snap waar het door komt, want om mooie beelden te creëeren, moet er veel informatie geladen worden. Echter denk ik persoonlijk dat het wel sneller kan, andere games kunnen het immers ook.

Als je dan eindelijk je karakter gemaakt hebt, dan kan je hem snel in het veld zetten. EA heeft een hele rits aan grootheden opgeroepen om tegenover elkaar te zetten. Ali vs Foreman? No problemo! Frazier vs Lewis? No problemo. Ook andere grootheden als Liston, Haye en Holyfield (met oor) zitten in het spel. Sommige karakters zijn nog niet direct beschikbaar en moet je eerst vrijspelen maar de meeste zijn gelijk vanaf het begin beschikbaar. Ook mooi om te zien is dat elke bokser zijn eigen stijl heeft. Niet alleen in het boksen maar ook in zijn bewegingen. Sommige boksers zijn snel en dartelen door de ring, andere zijn wat zwaarder en blijven lekker op één plek hangen. Dat betekent dat je bij elke tegenstander goed moet nadenken hoe je hem wil tegenhouden. Snelle tegenstander tegenover je? Ram hem op zijn lichaam, dat houdt hem wel even tegen. Zwaardere, lompe tegenstanders? Ga lekker rond de ring dansen. Laat hem maar lopen, doet hem goed om wat kilootjes kwijt te raken. 

fga

De controls voor Fight Night Champion zijn ook aangepast. Geen lastige RSI-bewegingen met de rechter joystick meer maken. Je kan ervoor kiezen om te slaan met de knoppen of de rechter joystick te gebruiken. Het is redelijk easy om de controls onder de knie te krijgen. Wil jij echter mooie vlugge combo's neerleggen, dan zul je wat meer tijd moeten besteden om de controls goed onder de knie te krijgen. Er is voor elk wat wils dus: voor de ervaren Fight Nighter maar ook de rookies onder ons die de game voor het eerst spelen.

Om af te ronden, moet ik zeggen dat Fight Night Champion lekker aanvoelt. De controls voelen goed aan, voor zowel een gevorderde Fight Nighter en de onervaren rookies. De boksers zien er ontzettend goed uit, van het zweet op hun voorhoofd tot de haren op hun borst. Tegenstanders zijn divers en moet je elk op een andere manier aanpakken, wat niet altijd even fijn is. Wil je het spel zonder ervaring spelen? Geen probleem. Wil je liever wat meer diepgang en lekkere combo's kunnen neerleggen? Geef de game wat tijd en je leert vanzelf hoe je dat moet doen. Alleen jammer dat het maken van mijn eigen karakter zo lang duurde.

Pluspunten
Minpunten
Cijfer
+ Mooie graphics - Bokser creëren is langzaam
8,0
+ Interessante verhaallijn
- Sommige boksers te tactisch
+ Eenvoudig voor rookies en ervaren