DVD: Charlie St. Cloud

Tim

Je kent hem als basketballende tiener in de High School Musical-films waar de meisjes prat op gaan. Zac Efron is een regelrechte hunk die het vooral goed doet in films waar hij alleen maar mooi hoeft te zijn en waar acteren eigenlijk op een tweede plaats komt. Nu is hij te zien in een dramafilm waar hij kan laten zien dat hij meer is dan zijn knappe koppie. In Charlie St. Cloud krijgt hij hiervoor de kans.

Charlie St. Cloud dvd cover

Charlie St. Cloud (Zac Efron) is een niet al te rijke jongen die tussen alle rijkeluiskindjes gewoon lekker wil zeilen. Samen met zijn kleine broertje Sam wint hij de ene na de andere race en zet iedereen te kijk. De familie St. Cloud heeft het namelijk niet breed. Moeder Claire (Kim Basinger) werkt dubbele diensten om haar oudste zoon naar de universiteit te kunnen sturen. Charlie past ondertussen op zijn kleine broertje en doet veel hem.

Als Charlie zijn middelbare schooldiploma gehaald heeft, wil hij eigenlijk even feesten met zijn vrienden omdat zij het leger in gaan en snel op bootcamp moeten. Als zijn moeder dan weer eens 's avonds moet werken wil Charlie eigenlijk lekker bier gaan drinken, maar moet hij op zijn broertje passen. Hij besluit hem naar een vriendje te brengen en daarna naar het feestje te gaan. Tijdens het autoritje wordt de auto waarin Charlie en Sam zitten geschept en overlijdt de kleinste St. Cloud. Zijn grote broer is ontroostbaar en besluit zijn broertje niet meer in de steek te laten. Hij gaat op de plaatselijke begraafplaats werken als beheerder. Charlie gaat nog iedere dag naar het bos om een balletje te gooien met zijn kleine broertje, dat hadden ze afgesproken.

Charlie St. Cloud screenshot

Zijn collega Alistair Wooley (Augustus Prew) - een jonge versie van Russell Brand, inclusief grappig Engels accent - probeert hem op te vrolijken en hem aan de vrouw te helpen, maar dit is niet aan Charlie besteed. Totdat hij zijn oud klasgenootje Tess tegenkomt en hij weer weet hoe het is om verliefd te zijn. De mooie Tess zeilt ook en is van plan solo de wereldzeeën te gaan trotseren. Charlie beseft dat het nu tijd wordt dat hij zijn broertje loslaat zodat ze allebei door kunnen gaan. Maar is de relatie met Tess wel een echte relatie?

Charlie St. Cloud screenshot

Charlie St. Cloud is een film waarin Zac Efron laat zien dat hij meer kan dan alleen maar mooi zijn. Natuurlijk loopt hij hier en daar zonder shirt rond en is-ie gewoon een pretty boy, maar acteren kan hij wel degelijk. Zijn emoties zien er oprecht uit en naast een grootheid als Kim Basinger houdt hij zich goed staande. Dat verdient complimenten. Hij doet het erg goed als zeiler en als beheerder van de begraafplaats. Voor het eerst zie je een film waarin Efron laat zien dat hij een mooie toekomst voor zich heeft liggen. Zeker in de scènes met Ray Liotta doet hij het prima. Het is echter wel zo dat de film om Efron draait, de overige karakters zijn echt in dienst van Charlie geschreven, maar daar moet je doorheen kijken.

De extra's op Charlie St. Cloud zijn ook aardig om naar te kijken. De deleted scenes zijn echter niet heel bijzonder, maar voor de vrouwen is de scène waarin Zac aan het trainen is wel de moeite waard. Op locatie met Zac Efron is een regelrecht promopraatje voor de acteur. Waar je verwacht veel te weten te komen over de locatie waar de film geschoten is, vertelt iedereen hier juist hoe geweldig Zac wel niet is. Op zich storend, maar als je er een beetje doorheen kijkt, zie je wel de talenten van de jonge acteur. Hetzelfde zie je in Zac Efron, Hoofdrolspeler. Zac doet al zijn stunts zelf en je ziet dat hij eigenlijk helemaal niet kon zeilen en dat snel moest gaan leren. In De Tussenwereld zie je waarom de makers gekozen hebben voor deze vorm tussen leven en dood; erg interessant.