Bulletstorm

Ritse

Gespeeld op de PlayStation 3. Ook verkrijgbaar voor PC en Xbox 360

Bulletstorm is een vreemde eend in de bijt, waar veel shooters kiezen voor realisme of een benadering daarvan, kiest Bulletstorm voor plezier. Geen emotionele taferelen, geen groter belang, geen realistische physics. Nee, daar gaan ze niet voor. People Can Fly kiest voor speelplezier, humor en over the top actie.

Bulletstorm speelt zich af in een niet zo verre toekomst waar ruimtereizen mogelijk is en iedere man spontaan vijftig centimeter breder is. Het logo van Epic Games prijkt op het hoesje, maar laat je niet misleiden. De ontwikkeling van Bulletstorm was compleet in handen van zusterstudio People Can Fly, bekend van de cult-shooter Painkiller.

I'm furiously fiddlin' with my balls.

In Bulletstorm speel je met een ex-special-forces type die verraden is door zijn baas en nu de kost verdient met piraterij. Je wordt gezocht door je oude baas omdat je heel veel gevoelige informatie hebt over je oude werkgever. Hij heeft verschillende journalisten en tegenstanders van het regim laten verwijden.m Na een aanvaring met je oude commandant crash je op een verlaten vakantieplaneet die nu bevolkt is door mutanten en nakomelingen van de originele bevolking. Het verhaal vervalt al heel snel in: ga daar naartoe, sloop dit, voorkom dat, zoek hem, zoek haar. Het stoort alleen totaal niet omdat de actie gewoon ontzettend goed is. Een fatsoenlijk en episch verhaal past dan ook niet bij Bulletstorm.

Hoewel het verhaal van minder belang is, past het wel bij de rest van Bulletstorm. Het is totaal over the top en zit vol met vreemde, extreme, eendimensionale karakters. De verschillende karakters in het spel zorgen er dan ook voor dat je heel het spel met een glimlach op je gezicht zit. De generaal met een dubbele agenda, de potentiële liefde en de altijd zeikende helper. Ze zitten er allemaal in, met een flinke dosis Amerikaanse over the top humor.

Naast het verhaal is er ook nog een andere singleplayer, je speelt hier de normale niveaus van het spel met het doel om zo veel mogelijk punten te scoren. Die punten kan je dan weer inzenden en kan je dus zien hoe goed je nu eigenlijk echt bent. Met een positie gemiddeld in de 6000 kan je zeggen dat ik niet goed ben.

Co-op is helaas niet aanwezig, je zou zeggen dat het bij een spel als Bulletstorm perfect zou passen. Maar ontwikkelaar People Can Fly heeft in verschillende interviews aangegeven dat co-op het spel verpestte, jammer alleen dat we daar zelf niet achter kunnen komen, aangezien die ontbreekt in de singleplayer

I'm gonna fuck your dick up!

De gameplay in Bulletstorm is niet wat we kennen van de moderne shooters, hoewel het spel wel lineair is: gangetje in, gangetje uit dus. Het grote verschil is dat moderne shooters vaak kiezen voor realisme en een vaak, enorme schaal. Bulletstorm gaat voor heel iets anders. Bulletstorm werkt namelijk met skill shots. Voor elke moord krijg je punten. Hoe moeilijker en gruwelijker hij doodt gaat, hoe meer punten je krijgt.. Bijvoorbeeld, ik schiet een paar explosieve vaten de lucht in waar vijf tegenstanders bij staan. Drie zijn op slag dood en de rest staat in brand. Voor de directe slachtoffers krijg je vijftig punten per stuk en nadat je de tegenstanders die in brand stonden ook nog uit de weg ruimt, krijg je daar ook nog extra punten voor.

Het is niet alleen heel vermakelijk om tegenstanders met combinaties uit de weg te ruimen, je gaat ook automatisch op zoek naar mooiere en betere skill-kills. In totaal zijn er ongeveer 180 te vinden en een groot aantal is ook nog te combineren. Zoals eerst iemand flamberen en daarna zijn hoofd van zijn romp schieten. Het blijft tot het einde boeien en elk wapen in het spel heeft wel zijn eigen charme.

Met de verdiende skill-kill punten kan je ammo, wapens en upgrades kopen. Er zijn in totaal acht wapens en ze zijn ongeveer allemaal even leuk om te gebruiken. Je hebt bijvoorbeeld een vierloops-shotgun, daarmee kun je tegenstanders de lucht in schieten. Bij Bulletstorm betekent dat automatisch dat je ze ook kan hooghouden met je shotgun en dat levert natuurlijk weer extra punten op. De rest van de geweren zijn ook erg prettig om te gebruiken en hebben allemaal wel iets dat aanspreekt. Zo je met de sniper je kogels besturen nadat je ze afgeschoten hebt. Er is een granaatlanceerder die granaten vastplakt aan je tegenstander. Schiet een granaat vast aan een tegenstander, schop hem een menigte in en de punten vliegen binnen. Mogelijkheden genoeg in Bulletstorm.

De actie is snel en hectisch. Op bijna elk moment word je wel belaagd door een of meerdere tegenstanders van wisselende grootte en moeilijkheidsgraad. De besturing werkt hier goed mee, je hebt nooit het gevoel dat je de controle verliest. Zoals bij elke shooter heb je te maken met een automatisch regenererende gezondheid. Even wegduiken is meestal voldoende, tenzij je natuurlijk nog die ene skill-kill heel graag wil hebben.

I'll kill your dick! How 'bout that, huh?

Grafisch ziet Bulletstorm er sterk uit. De omgevingen zijn erg kleurrijk en sprekend. Je hebt echt het idee dat je op een verlaten vakantie-eiland zit. Ook is de schaal heel erg indrukwekkend. Je komt op een gegeven moment een monster tegen van 300 meter hoog, waarbij je ook echt het idee hebt dat hij 300 meter hoog is. De game heeft ook een cell-shaded, met een cartoony laagje zoals bijvoorbeeld in Zelda: The Wind Waker. Het is geen elke moment storend en het past goed bij de game. Ook de animaties zijn goed, tegenstanders vliegen realistisch door de lucht, alsof er geen zwaartekracht is. Ook dat past weer pefect bij Bulletstorm

Je hebt nog steeds de gebruikelijke Unreal-taferelen waar elke man 2 meter breed is, dit is alleen niet storend en hoort ook bij de karakters. Ook zijn er nog wat andere Unreal-achtige foutjes: bij heel veel tegenstanders op het scherm kreeg mijn PlayStation 3 het toch wel behoorlijk lastig en soms duurt het even voor alles is ingeladen, de textures zijn in het begin soms wazig. Dat doet af en toe wat inbreuk op de ervaring, maar is verder geen groot probleem.

Bulletstorm is een ontzettend plezierige shooter, People Can Fly heeft een goed alternatief voor realistische en donkere shooters van tegenwoordig neergezet. Grafisch ziet het er geweldig uit, de actie is snel, de humor is over the top en het speelt ontzettend lekker weg. Jammer van het gebrek aan co-op en de paar kleine schoonheidsfoutjes. Bulletstorm is gewoon een game die je speelt met je hersens op nul en een flinke glimlach op je gezicht.

Cijfer
+ Speel plezier - Geen co-op
8