Nail'd

Victor (albedo)

Gespeeld op de PlayStation 3
Ook verkrijgbaar op de Xbox 360
header

Nail'd is een arcade-racers in zijn puurste vorm, waarin alles draait om snelheid en sensatie. Met een motor of quad scheur je met een noodgang door de bergen en de bossen en vaak vlieg je honderden meters door de lucht langs luchtballonnen en zelfs vliegtuigen. Genoeg ingrediënten voor een spectaculaire race-ervaring, helaas heeft Nail'd niet genoeg in huis om te zorgen dat je op het puntje van je stoel zit.

De vertrouwde formule
Qua opzet is Nail'd hetzelfde als zo'n beetje alle racegames. De singleplayer is verdeeld in evenementen. Door races te winnen speel je nieuwe evenementen vrij en zo scheur je door het spel heen. Het oude vertrouwde principe dus. Er zijn verschillende races, in de meeste van deze races is het doel om als eerste over de finish te komen. Daarnaast heb je stuntraces waarin je de grootste show-off moet zijn. In totaal zijn er veertien banen in verschillende gebieden. Zo cross je onder andere door het Andesgebergte en de bossen van Yosemite National Park. Ieder parcours kent verschillende routes, wat het geheel een beetje interessant houdt. Daarbij zijn de tracks bezaaid met gigantische schansen voor extreem hoge sprongen en hindernissen, zoals rijdende treinen, trucks en rotsblokken om je het leven zuur te maken.

naild1

Zoals bij veel racegames speel je door races te winnen nieuwe voertuigen en onderdelen voor je voertuig vrij. De upgrades variëren van nieuwe uitlaten en veringen tot handvatten en frames. Met deze uitbreidingen pas je de rijeigenschappen van je qaud of motor aan, al gaat het één meestal ten kostte van het andere. Je moet dus vaak de keuze maken of je gaat voor meer snelheid, betere stabiliteit of meer springkracht. Opvallend is dat de aanpassingen in de praktijk weinig invloed hebben en je met het standaard racegerei alles kunt winnen.

De spanning is in het begin ver te zoeken. De snelheid is dan wel abnormaal hoog, maar het kost bijna geen moeite om in de eerste reeks evenementen als winnaar over de streep te komen. Zelfs na tientallen crashes lig je vaak nog aan kop. De latere races bieden meer uitdaging, al is het zelden echt moeilijk om een race te winnen.

Online
Multiplayer is tegenwoordig vaste prik en natuurlijk is deze modus aanwezig in Nail'd. Met maximaal twaalf andere racefanaten kun je het online uitvechten. Het is mogelijk om zelf een toernooi te hosten of deel te nemen aan races die door anderen zijn opgezet. Deelmenu's zijn wat onoverzichtelijk, maar na wat gepruts is het wel duidelijk hoe je een toernooi opzet. Online racen is een stuk spannender dan tegen de computer, gezien de gemiddelde gamer toch wat meer weerstand biedt dan een computergestuurde racer. Toch is de animo voor Nail'd te laag om de multiplayer lang boeiend te houden; er zijn simpelweg te weinig tegenstanders online.

naild2

Motorstorm on steriods
Het eerste gevoel dat ik kreeg bij het spelen van Nail'd was Motorstorm-turbo. Het beeld schiet in een razend tempo aan je voorbij en de quads en motoren lijken in het begin bijna te snel voor goede besturing. Na enkele races blijkt echter dat de wat vage besturing niet aan de snelheid ligt, maar aan het gebrek aan zwaartekracht. De voertuigen voelen bijna gewichtloos aan, niet vreemd dus dat ze soms honderden meters door de lucht vliegen, en liggen daardoor niet lekker op de weg. Een arcade-racer hoeft natuurlijk niet realistisch aan te voelen, maar een gevoel van complete controle over je voertuig is toch wel prettig. Helaas ontbreekt dit in Nail'd.

In een moderne arcade-racer lijkt een boostmeter bijna onmisbaar, vanzelfsprekend dus dat Deep Silver deze in Nail'd heeft gestopt. De boostmeter vult zich wanneer je stunt, goed rijdt of door de geplaatste brandende hoepels en poortjes rijdt. De opgebouwde boost is vervolgens in te zetten voor extra snelheid. Jammer genoeg is het effect ervan verwaarloosbaar en helpt het je zelden bij het winnen van een race.

Net als in Motorstorm is crashen aan de orde van de dag, regelmatig vlieg je uit de bocht of val je te pletter op de rotsen. Zie je in Motorstorm hoe je voertuig in slow motion aan diggelen breekt, lost Nail'd het wat minder charmant op. Telkens wanneer je de mist in gaat verschijnt er een laadschermpje terwijl je weer op de baan wordt geplaatst. Vreemd genoeg is de plaats waarop je wordt teruggezet vrij willekeurig, dat zowel goed of slecht kan uitpakken. Soms sta je na een crash spontaan eerste, in andere gevallen word je doodleuk op een plek neergezet waar je spontaan weer crasht. Gezien de hoeveelheid crashes die je in het spel maakt, gaat dit na een tijdje behoorlijk irriteren.

Beeld en geluid
Op plaatjes ziet Nail'd er niet slecht uit en wanneer je eens rustig rijdt en de omgeving bekijkt is die allerminst lelijk. Dit verandert echter wanneer je met volle vaart over de baan raast. Door een vreemd filter, dat een effect van ongekende snelheid moet creëren, ontstaat er een rare waas over het beeld en lijken de voertuigen enigszins uitgerekt. Het wordt nog erger wanneer je de boost gebruikt en de kleuren in het beeld langzaam vervagen. Daarbij zien de bestuurders en de voertuigen zelf er niet bepaald indrukwekkend uit, zelfs de schaarsgeklede pakjes van de vrouwelijke bestuurders zijn weinig plezierig voor het oog.

naild3

Het geluid in Nail'd is geen hoogstandje en het is grotendeels afhankelijk van je muzieksmaak of je de volumeknop opendraait. Zo klinken de quads en motoren als hitsige bromvliegen en is de muziekkeuze weinig verrassend. Het spel bombardeert je met garage/metal rock. Blijkbaar zien de makers van dergelijke games dit als de ideale keuze voor off road-racers omdat het dan zo lekker rauw en stoer overkomt. Het gebrek aan afwisseling met andere muzieksoorten zorgt voor een eentonige soundtrack, die behoorlijk gaat tegenstaan als de muziek niet je smaak is.

Helaas kan Nail'd zich niet meten met de betere games in het arcade-racegenre. Het spel zet in op hoge snelheid en adembenemende sprongen waarin je langs luchtballonnen en laag vliegende vliegtuigen suist, maar dit is uiteindelijk niet genoeg voor een adrenalinegevulde belevenis. Hoewel het crossen van tijd tot tijd best vermakelijk is, schort er te veel aan Nail'd om echt indruk te maken. De irritante laadschermpjes na een crash, de vreemde terugplaatsing op de baan na een crash bederven lichtelijk het spelplezier. Dit samen met de wat losse besturing en de weinig uitdagende computertegenstanders zorgen ervoor dat het geheel een matige ervaring is.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Spectaculaire jumps
- Losse besturing