DVD: The Experiment

Martijn van Veen

In 1971 was er op de Universiteit van het Amerikaanse Stanford een interessant experiment gaande. 24 Amerikaanse jongens gaven zich op voor het sociale experiment door een advertentie in de krant. Het toeval bepaalde of zij een bewaker of een gevangene waren. De bewakers kregen als ene regel: 'Zorg voor orde, maar gebruik geen geweld'. Al snel escaleerde de boel en al na zes dagen (in plaats van veertien) werd alles stopgezet. In 2001 maakte de Duitser Oliver Hirschbiegel (Der Untergang) de klassieker Das Experiment over de gebeurtenissen in Stanford. Tien jaar later komen de Amerikanen met hun eigen remake, The Experiment.

In de Amerikaanse remake volgen we 26 mannen in een sociaal experiment. Zij zijn uitgekozen om een psychologisch spel te spelen tussen bewakers en gevangenen. In een nagemaakte gevangenis met camera's krijgen de bewakers de taak om de orde te bewaren. De gevangenen moeten daarentegen opdrachten uitvoeren. De eerste dagen gaat het prima en is de sfeer gemoedelijk. Maar als één van de bewakers de macht teveel wordt, gaat het helemaal mis. De verhouding tussen bewakers en gevangenen escaleert volledig.

Het acteerspel van de hoofdrolspelers, Adrien Brody en Forest Whitaker, is zeer noemenswaardig. De beide heren zetten een geweldig rol neer als respectievelijk de gevangene en de bewaker. De verandering van de karakters van de bewakers is zeer intens en de film draagt een naar sfeertje. Vooral de muziek draagt daar goed aan bij. De combinatie tussen de angstige sfeer en gebeurtenissen zorgt ervoor dat het zeker geen luchtige film is.

Al snel ga je het uiteraard vergelijken met de Duitse voorganger. De rode draad is hetzelfde gebleven, maar in de Engelstalige remake zijn bijvoorbeeld de wetenschappers achter het experiment minder aanwezig. Ook is het einde anders dan het origineel. Door de Amerikaanse remake is het einde (uiteraard) een beetje positiever gemaakt, zodat je toch de film afzet met een minder naar gevoel. De vraag is echter of je dat wil.

De remake van Das Experiment is erg goed. De acteerprestaties zijn erg indrukwekkend, evenals de gebeurtenissen in de gevangenis. Maar toch is de Duitse versie beter. Het maakt net even wat meer indruk, de gebeurtenissen zijn net iets intenser en het einde past een stuk beter bij de film. Ondanks dat je Das Experiment nog dagenlang in je hoofd hebt zitten, is het wel aan te raden om deze eerst te bekijken en dan wellicht pas de Engelstalige remake.