CD: Sonic Youth - Simon Werner A Disparu

Martin (waterman2012)

Simon Werner A Disparu is een film die onlangs nog te zien was op het Internationale Filmfestival Rotterdam. Interessante bijkomstigheid is, dat de soundtrack werd geschreven door de legendarische Amerikaanse noise-/rock band Sonic Youth. Deze filmmuziek is inmiddels op cd verschenen. Tijd op FOK! om daar eens een oordeel over te vellen.

De melancholieke en intense sfeer van het album doet vermoeden dat het om een spannende en beetje enge film moet gaan. Niets is minder waar, want dit debuut van schrijver/regisseur Fabrice Gobert, die in het Engels onder de titel Lights Out uitkwam, is een thriller met veel mysterie. Het handelt uiteraard om de verdwijning van de 16-jarige puber Simon Werner, ergens in een voorstadje van Parijs. Na hem verdwijnen er echter meer leerlingen. De hysterie is compleet na het vinden van bloedsporen in de school.

De soundtrack is overigens uitgebracht als het negende album in de SYR-serie. Sonic Youth Recordings werd in 1995 apart opgericht om experimentele muziek uit te brengen zonder een grote commerciële maatschappij erbij te betrekken. In deze serie werd onder meer samengewerkt met andere noisemuzikanten zoals de Japanner Merzbow, maar ook muzikant/producer Jim O'Rourke. Deze laatst genoemde speelt overigens bas op het afsluitende nummer van deze soundtrack, 'Thème D'Alice'. Het is één van de lekkerste nummers op de cd en tevens met dertien minuten de langste. Het wordt van melancholie opgebouwd tot de herkenbare noise.

Toch is dit album over het geheel genomen voor SYR begrippen van minder noise voorzien. Met het begin van 'Chez Yves (Alice et Clara)' en het geluidjesfestijn op 'Thème De Laetitia', waar ook 'Dans Les Bois/M. Rabier' mee eindigt, herkennen we veel van de snerpende geluiden van dit gezelschap uit New York, maar er is toch opmerkelijk veel rust met ruimte voor psychedelica en zelfs ambient. Dit wordt meteen duidelijk vanaf de eerste tonen van de opener, 'Thème De Jérémie'. Tegen het eind wordt de gitaar wel weer even vervormd, maar het is vooral dromerige muziek, die af en toe wel iets weg heeft van Red Snapper. Dit geldt ook voor een song als 'Escapades' of 'Thème De Simon'. Ook 'Alice et Simon' drijft als een wolkje weg, net als de zweverige pianopartijen op nummers als 'Les Anges Au Piano', 'La Cabane Au Zodiac' en 'Jean-Baptiste et Laetitia'. Het maakt deze compleet instrumentale cd tot een uiterst sfeervolle, zoals je van goede filmmuziek mag verwachten.

De soundtrack van Simon Werner A Disparu is een meer dan geslaagd SYR-experiment geworden. Sonic Youth bewijst dat het dus niet alleen ons brein kan stimuleren met lekkere herrie, maar ook met een soort van spirituele heling. Het overgrote deel van deze cd kan de concurrentie aan met menig rustgevende Reiki-cd. De film hoef je eigenlijk niet eens te bekijken, want de muziek roept zo zijn eigen beelden op. Ga maar lekker onderuit en verdwijn in deze heerlijk kabbelende zee van geluid.

Tracklisting

1) Thème De Jérémie (4:27)
2) Alice et Simon (2:34)