DVD: Splice

Tim

Heb je weer genoeg romantiek gezien de laatste dagen dankzij Valentijnsdag en ben je toe aan iets heel anders? Een science-fiction thriller van producent Guillermo del Toro, bijvoorbeeld? Dan moet je Splice gaan kijken.

Splice dvd cover

De twee jonge wetenschappers Elsa (Sarah Polley, Dawn of the Dead, Away from Her) en Clive (Adrien Brody, The Pianist, The Brothers Bloom) zijn zeer slim en weten organismen te ontwikkelen die te gebruiken zijn voor het vervaardigen van belangrijke medicatie. Met hun onderzoeken en experimenten 'baarden' zij twee organismen die in staat waren te leven en eiwitten af te scheiden die gebruikt konden worden voor het maken van die medicijnen.

Wanneer de twee door hun opdrachtgever en financier worden gedwongen snel met resultaten te komen, besluit Elsa dat ze haar droom wil verwezenlijken: het het ontwikkelen van een nieuwe levensvorm. Ze combineert menselijk en dierlijk DNA en weet een nieuw organisme te creëren: Dren. Bij de geboorte is Dren niets meer dan een afzichtelijke mutant die eigenlijk nog niet echt ergens op lijkt.

Splice screenshot

Naar verloop van tijd wordt duidelijk dat Dren zich razendsnel ontwikkelt, ze verandert in een beeldschone jonge vrouw die meer menselijke dan dierlijke eigenschappen lijkt te hebben. Elsa (Polley) en Clive (Brody) gaan zich aan haar hechten alsof ze een echt mens is en proberen haar verder te ontwikkelen door haar 'menselijke' dingen als associatie te leren. Wat de twee wetenschappers lijken te vergeten is dat Dren ook dierlijk DNA in zich heeft en dus ook zeer onvoorspelbaar kan zijn.

Splice screenshot

Splice is een film geworden waar je even aan moet wennen. Je kent de sci-fi thrillers wel waar de zombies je om de oren slingeren en de realiteit ver te zoeken is. In deze film is het allemaal wat genuanceerder; juist omdat Dren zo 'menselijk' oogt, krijg je niet het idee dat het een andere levensvorm is. De film kent daardoor een constante spanning, want de twee willen hun ontdekking nog niet wereldkundig maken. Daarnaast word je aangezet tot nadenken over de ethische keuzes over het maken van nieuwe organismen. Het einde van de film is zowel verwarrend als verrassend en daarom verdient Splice het zeker bekeken te worden.

De extra's van Splice zijn interessant om te bekijken, de gehele film zit vol met special effects, maar de extra's duren ruim een uur. Je moet dus wel wat tijd over hebben om deze te bekijken.