DVD: Happy Few

Martijn van Veen

Binnen een relatie blijft overspel een veelbesproken fenomeen. Want waar trek je de grens? Of ben je juist zo vrij door te zeggen dat je partner wel seks mag hebben met een ander, zolang er maar geen liefde achter zit? In de film Happy Few komen deze problemen goed naar voren, wanneer twee koppels besluiten om partners te wisselen, alleen voor de seks.

In de film ontmoeten twee koppels elkaar en ze zijn meteen al tot elkaar aangetrokken. Ze zijn allen dertiger, behoren tot de middenklasse en hebben zich gesetteld. Al snel worden ze erg intiem met elkaar en spreken ze af een seksuele relatie met elkaar te beginnen. Ze wisselen van partners alleen om de seks, maar er worden geen regels gemaakt. Is het wel mogelijk om een nieuwe seksuele passie te beginnen zonder overspel te plegen? Kan lust samengaan met het dagelijks leven?

Ondanks dat de film een Engelstalige titel heeft, zijn de dialogen volledig in het Frans. Irritant is het niet, omdat het verhaal toch nergens erg spannend wordt. De seksuele relatie begint al snel en er worden eigenlijk geen oorzaken gegeven voor de aantrekkingskracht van het andere stel. Daarnaast worden de karakters nauwelijks voorgesteld, waardoor het inleveingsvermogen vrij laag is.

Uiteraard bevat de film veel seksscènes, maar deze zijn zo passieloos en non-romantisch dat je hoopt dat de scène snel voorbij is. Wat de film nog een beetje redt, zijn de spanningen tussen de partners. De liefdespartners beginnen uiteraard te twijfelen of dit wel de beste beslissing is en dit zijn ook de beste stukken uit de film. Helaas komen deze stukken pas laat in de film, zodat het meeste kwaad eigenlijk al geschied is.

Happy Few kent een interessant plot, maar de uitwerking had veel beter gekund. De seksscènes komen erg onrealistisch en passieloos over en de reden achter de seksuele relatie blijft de gehele film onduidelijk. De beste scènes zijn de stukken waarin de geliefden zich afvragen of dit wel de juiste keuze is. Maar helaas is het dan al een beetje te laat.