DVD: Letters to Juliet

Martijn van Veen

De tragedie van Romeo en Julia van William Shakespeare is één van de bekendste liefdesverhalen. Bij de zogenaamde balkonscène smelten alle vrouwen weg en dat is eigenlijk ook de bedoeling in de film Letters to Juliet. Regisseur Gary Winick (Bride Wars) laat de romantiek vloeien door Amanda Seyfried (Mean Girls) een ontbeantwoorde brief aan een ontbeantwoorde liefde te vinden bij het beroemde balkon van Julia in het Italiaanse Verona.

De Amerikaanse Sophia (Amanda Seyfried) gaat samen met haar verloofde Victor (Gael Garcia Bernal, Blindness) naar het Italiaanse Verona. Terwijl de aanstaande eigenaar van een New Yorks restaurant Victor druk bezig is met de Italiaanse keuken, ontdekt Sophia het balkon van Julia. Daar ontmoet zij de zogenaamde 'Secretaressen van Julia' en vindt zij een onbeantwoorde brief van 50 jaar geleden. Vanaf het vinden van de brief begint de zoektocht naar de geliefden uit de brief.

Zoals al eerder gezegd is dit echt een zwijmelfilm. Uiteraard gaat alles over rozen en is alles pais en vree. In de eerste gedeelte van de film leer je daarmee leven, maar tegen het einde wordt het een beetje te veel van het goede. De gebeurtenissen worden te voorspelbaar en te onrealistisch. Het is niet erg dat een film zoetsappig is, maar het moet wel een beetje realistisch blijven. Vooral het einde zie je eigenlijk al vanaf het begin aankomen.

Maar dat wil niet zeggen dat het geen vermakelijke film kan zijn. Integendeel, want het is een vrij interessant verhaal. Ook zijn de acteerprestaties goed te noemen en wordt er gefilmd op prachtige Italiaanse locaties. Helaas loopt de film precies zoals je verwacht en dat doet een beetje af aan het kijkplezier.

Letters to Juliet is een typische romantische film geworden: zoetsappig, voorspelbaar en soms onrealistisch. Toch is het geen vervelende film om naar te kijken, door bijvoorbeeld de prachtige Italiaanse locaties. Op de acteerprestaties is niks aan op te merken, alleen het einde zie je helaas te ver van tevoren aankomen. Een leuke zwijmelfilm voor de dames, maar daar blijft het ook bij.

Extra's

De dvd bevat helaas geen extra's. Voorafgaand aan de film worden de trailers van Step Up 3D en Fame afgespeeld. Er is echter geen menu beschikbaar.