DVD: Crime d'Amour

Hans-Robert (Adagio)

Twee ambitieuze vrouwen bij een grote multinational in Parijs staan centraal in de film Crime d’Amour. Christine leidt de onderneming. Ze is charismatisch, ambitieus en weet precies wat ze wil. Haar rechterhand is de jonge Isabelle. Zij moet het hebben van haar inzicht en harde werken. De perfecte combinatie, zou je zeggen. Maar dan komt het moment dat Isabelle in het vaarwater van Christine terecht komt...

 

Als je aan het hoofd staat van een landelijke vestiging van een multinational, dan telt slechts het resultaat. Zo lijkt directrice Christine (Kristin Scott Thomas) tenminste te denken. Ze gebruikt mensen om ze vervolgens keihard te lozen, ze chanteert collega's als het moet en is poeslief tegen iedereen die haar helpt haar doel te bereiken: zo snel mogelijk een werkplek in New York zien te veroveren. Isabelle(Ludivine Sagnier) staat Christine bij. Ze doet het harde werk en werkt nachten door om de deals van Christine succesvol te laten verlopen. 

Maar dan komt de slimme, maar kortzichtige Isabelle erachter dat ook zij voor haar baas niets anders is dan een werktuig. Ze besluit vervolgens het iniatief te nemen en sluit zelf met succes een omvangrijke zakendeal af. Hierdoor staat Christine ineens niet meer in het middelpunt van belangstelling. De actie van Isabelle blijkt onverwachte gevolgen te hebben. Christine vernedert en kleineert haar ondergeschikte. Maar Isabelle slaat terug. Ze blijkt bereid om het spel op haar eigen manier mee te spelen. Ze is daarbij niet bang om grenzen te overschrijden...

De Franstalige film biedt een aardige kijk op hoe mensen op verschillende manieren in de ban kunnen raken van persoonlijke en zakelijke doelen en ambities. Het laat de kijker nadenken over de smerige spelletjes die in sommige bedrijven schijnbaar worden gespeeld en wat dat met mensen kan doen. De smetteloze beelden van smaakvol ingerichte kantoren en appartementen, dure kleding en luxe auto's staan daarmee in schril contrast. Opmerkelijk daarbij is de kabbelende soundtrack van jazzartiest Pharoah Sanders, die je de film bij vlagen als in een soort roes laat beleven. Ik vraag me nog steeds af of dat nu goed is of niet...

De acteerprestaties van zowel Scott Thomas als Sagnier zijn top. Eerstgenoemde speelt een enorme bitch zonder al te veel spieren te verrekken. De spanning is voelbaar als zij in beeld komt. Sagnier is geweldig als Isabelle, die gedurende de film een geweldige metamorfose doormaakt van ogenschijnlijk naïef schaap tot allesberekenende slimmerik met een doordacht masterplan. Leuk is overigens ook om te zien hoe haar uiterlijk meeverandert. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de tweede helft van de film wat minder spannend is dan de eerste. Als je eenmaal doorhebt wat Isabelle aan het doen is, dan blijft alleen de vraag hoe ze het precies doet en heeft gedaan. Gelukkig is die vraag zeker interessant genoeg om te blijven kijken.

 

Op het schijfje zijn een aantal extra's te vinden. Zo kunnen we genieten van een aantal trailers van andere films en is een ruim tien minuten durend interview met Ludivine Sagnier te bewonderen. Ze geeft in het gesprek haar kijk op de film en haar personage. Niet heel bijzonder, maar wel aardig om even te zien.

Crime d'Amour is een visueel aantrekkelijke film die interessant is door de tegenstellingen die op verschillende manieren opgeworpen worden. Liefde tegenover haat, bedrijfsbelang tegenover eigen belang, 'dirty games' tegenover 'cleane' en dure levensstijlen. De twee hoofdrolspeelsters dragen de film. Da's tegelijkertijd ook een nadeel: de acteerprestaties van de overige acteurs lijken wat ondergeschikt, en dat is niet alleen de schuld van regisseur Alain Corneau. Halverwege zakt de film een beetje in, maar zeker in de eerste helft is de spanning bij vlagen voelbaar. Door de opbouw van de film zullen tot slot slechts weinigen de film niet tot het eind uitzitten, vermoed ik.