DVD: Peacock

Martijn van Veen

De psychologische thriller Peacock is niet in de bioscopen verschenen en is meteen uitgebracht op dvd. Gezien de cast is dat ergens een verrassing. Zo spelen onder andere Cillian Murphy (Inception), Ellen Page (Inception) en Susan Sarandon (The Lovely Bones) in de film. De straight-to-dvd is geproduceerd door Barry Mendel, bekend van bijvoorbeeld Munich en The Sixth Sense. Dat zijn toch niet de minste namen.

John Skillpa (Murphy) is een verlegen, rustige en eenzame bankmedewerker in het plaatsje Peacock. Hij zit met een groot geheim, wat verder niemand uit het dorp weet. In zijn eigen huis heeft hij een alter ego, genaamd Emma. Zijn dorpsgenoten zijn alleen bekend met John en Emma laat zich alleen zien in Johns huis. Maar wanneer er een trein door een ongeluk in de achtertuin van John terechtkomt, wordt zijn geheim aan het dorp blootgesteld. Hoe redt hij zich hieruit, zonder dat iemand te weten komt dat John en Emma eigenlijk dezelfde persoon zijn?

De film begint erg traag en het kost wat moeite om een band met de hoofdpersoon te krijgen. John is namelijk erg gesloten en je komt verder weinig over hem te weten. Daarnaast is John een nogal raar persoon en krijg je vaak geen hoogte van hem. Ook is het compleet onduidelijk waarom hij een alter ego genaamd Emma heeft. Deze punten maken het erg moeilijk om je überhaupt te kunnen identificeren met John of echt mee te kunnen leven met de film.

Wat wel opvalt, is dat de acteurs een enorm goede prestatie afleveren. Dit compenseert een beetje het feit dat het verhaal warrig is, dat het nauwelijks spannend is en dat John een erg gesloten persoon is. Pas tegen het einde begint de spanning iets op te lopen en worden een paar open vragen ingevuld. Helaas blijven de echte essentiële vragen na het einde nog onbeantwoord.

Peacock is helaas niet de spannende thriller geworden, wat de cover van de dvd wel belooft. Tegen het einde begint de spanning sterk op te lopen, maar bij de aftiteling is het allemaal nog vrij onduidelijk. Vele belangrijke dingen worden niet beantwoord en daarnaast is het meeleven met de hoofdpersoon John erg lastig door zijn gesloten karakter. Wel zijn de acteerprestaties erg goed te noemen en dat maakt het nog tot een aangename film.