Boek: De vioolbouwer van Auschwitz

Wouter Kursten (Magneet)

Auschwitz, een mensonterend kamp waar vele mensen helaas om zijn gebracht door de Nazi's. Er is al veel over geschreven, fictie en non-fictie, maar één ding staat vast of het verhaal nu echt of verzonnen is, het was een hel voor de gevangenen. Af en toe kreeg er misschien eentje een net iets minder slecht leven omdat hij of zei een bepaald talent had. De vioolbouwer van Auschwitz is een stukje fictie over zo iemand.

Maria Angels Anglada was een Catalaanse poëet en schrijfster. Ze is in 1930 in Spanje geboren en overleden in 1999. In haar leven schreef ze meerdere boeken waaronder in 1994 El violi d'Auschwitz dat vertaald is naar De vioolbouwer van Auschwitz.

De titel zegt al waar dit boek over gaat. Een gevangene in Auschwitz die van de Nazis opdracht krijgt om een viool te bouwen. Daniël is een luthiër (maker/reparateur van snaarinstrumenten) die door de Nazi's gevangen is gezet. Omdat hij zich na het verlaten van de trein bekend had gemaakt als timmerman is hij aan de gaskamers ontsnapt. Na enige tijd komt de Duitse kampcommandant erachter dat Daniël meer kan dan alleen timmeren en geeft hem de opdracht om een viool te bouwen.

Dit boek is, ondanks de setting, een meesterwerk om te lezen. Geen enkel ding komt overdreven of ongeloofwaardig over. Het heeft slechts één groot minpunt en dat is het feit dat het maar 125 bladzijdes lang is. Het leest lekker weg en je kan je alles zo voorstellen hoe het er aan toe ging. Gelukkig laat Anglada aan de andere kant weer genoeg aan de verbeelding over zodat het allemaal niet té voorgekauwd wordt. Ook al is dit een boek, de haat van en voor de Duitsers spat af en toe van de pagina's af.

Rentabiliteitsberekening van de SS m.b.t de gevangenen in werkkampen

Dagelijks verhuurloon: 6 RM

Aftrek voor voedsel: 0,60 RM

Aftrek afschrijving kleding: 0,10 RM

Gemiddelde levensduur gevangene: 9 maanden = 270 dagen

270* 5,30 RM = 1.431 RM

Teksten zoals hierboven staan voor ieder hoofdstuk. De ene keer is het een mededeling over de regels en de andere keer een verslag van een kampcommandant. Dit geeft het gehele boek een behoorlijke lading mee voor zover het die nog niet had door de omstandigheden van de gevangenen. Het RM staat overigens voor Reichsmark, het Duitse betaalmiddel tijdens de oorlog.

Naar het schijnt staat er ook een verfilming van dit boek aan te komen. Het zal een film worden in de trant van The Pianist en het verhaal heeft daar zeker een goede basis voor. Helaas kan ik maar weinig bronnen vinden hierover maar ik zal er persoonlijk zeker naar uitkijken.