SingStar Guitar

Kn0x

Exclusief op de PlayStation 3

Al jaren kunnen liefhebbers van muziek hun idolen nazingen en naspelen. We noemen een SingStar, een Guitar Hero, een Rock Band. Genoeg mogelijkheden dus. Wil jij echter graag een instrument bespelen en ook nog zingen, dan valt SingStar gelijk af. Wil je daarbij ook nog popnummers zingen, dan blijft alleen Band Hero over en ook die houdt een beetje een rocktint (op de Spice Girls na dan). Gelukkig voor deze mensen komt SingStar nu met een nieuwe game waarbij de gitaar wel gebruikt kan worden: SingStar plus Guitar.

singstar guitar

De basis
Zodra je het spel opstart, merk je gelijk dat SingStar Guitar gewoon SingStar is met de optie voor een extra gitaar. Zoals bij de vorige delen is het gewoon alles aansluiten, liedje kiezen en gaan met die banaan. Geen carrièrepad doorlopen om tracks of personages vrij te spelen en geen poppetje om te tweaken; gewoon zingen en plezier hebben met je vrienden. Dit zat er in vorige delen in en dat komt hier gewoon weer terug. De basis is dus weinig veranderd.

Gameplay
De gameplay van SingStar is weinig veranderd van voorgaande delen. Als je besluit te zingen, heb je een balk in beeld waar de tekst in staat en een lijn geeft de toonhoogte aan. Zet je het niveau hoger, dan wordt de toonhoogte complexer en realistischer. Na elk stukje wordt een score bepaald en aan het einde van het lied wordt je score weergegeven. De gameplay van de gitaar is iets dat we ook al eerder terugzagen. Er is een balk waar noten naar beneden vallen. Sla je de juiste noten aan op het goede moment, dan krijg je punten daarvoor. Als je een goede reeks neerzet, krijg je bonuspunten. Er zit geen multiplier-gedeelte in en ook geen starpower. SingStar Guitar blijft dus redelijk vasthouden aan de basis van alle muziekspellen.

singstar guitar

Plus en min
Er zijn genoeg goede dingen te noemen aan SingStar. Het concept is al jaren een succes en hier is dus ook weinig aan geschaafd. Er zitten verder genoeg bekende nummers in om iedereen mee te vermaken. Er zijn echter ook wat minpunten te bekennen. Ik wilde gelijk eens testen hoe het gitaargedeelte zou werken en had dus braaf mijn Rock Band: Beatles gitaar tevoorschijn getoverd. Mijn partner-in-crime kreeg de microfoon toebedeeld en wij waren er klaar voor. Helaas ging dit al snel niet door. De gitaar van Beatles wordt niet herkend door het spel. Dan maar omruilen voor mijn Guitar Hero: World Tour gitaar. Gelukkig werd deze wel herkend. Toen kwam het lastige gedeelte. Ik wilde mijn vriend laten zingen en ik wilde zelf de gitaar hanteren. Helaas verliep het instellen hiervan niet soepel. Je kunt namelijk niet een speler een andere rol toebedelen. Je moet eerste een andere rol aanmaken (de gitarist in mijn geval) en de gebruiker daarop instellen. Ik vond dit niet logisch en heb er dus ook even aan gezeten om dit goed te krijgen. Nadat dit ingesteld was, konden we beginnen en vanaf dit punt verliep alles ook zoals verwacht. Verder zijn er niet veel nummers te bespelen zonder dat je nummers moet bijkopen, waardoor je op een avondje al snel door de nummers heen bent en bijna verplicht wordt om nieuwe nummers te kopen.

Oh noes! It's me!
Elke track die je opneemt, kun je na afloop terugluisteren en zo kun je aanhoren hoe goed (of slecht) je eigenlijk presteert. Als je een camera hebt, dan kun je jezelf opnemen en zodoende een clip creëren en die uploaden. Een leuke toevoeging waarmee ik mezelf (en ook mijn omgeving) lang vermaakt heb.

singstar guitar

SingStar Guitar is een leuk spel om met vrienden te spelen. Dit is een gegeven dat al langer bekend is. De gitaar is een leuke extraatje, maar de echte gitaarfans zullen uiteindelijk teruggaan naar een van de andere muziekgames. In je eentje is het spel niet heel interessant, maar met vrienden wordt het exponentieel leuker. Jezelf terugluisteren achteraf is interessant, vooral met vrienden die zichzelf geweldig achten.

Cijfer
+ Bekende nummers
- Weinig nummers