Top Gun

wc-eend

Iedereen heeft wel eens van de film gehoord of heeft hem zelfs gezien, Top Gun, de film waarin straaljagerpiloot Maverick heldhaftige trucjes vertoont. Maar is deze game wel een Top Gun of eerder een Flop Gun?

TG

In het spel Top Gun ga jij aan de slag met Maverick, een straaljagerpiloot die de opleiding tot Top Gun mag doen. De opleiding zorgt ervoor dat je bij een bijzondere eenheid komt met de beste van de beste straaljagerpiloten.

Maverick? MAVERICK!!!???
Het verhaal van Top Gun is gelijk aan de Hollywood blockbuster uit 1986, alleen hebben ze behoorlijk wat steken laten vallen in het verhaal van het spel. In het spel mist het verhaal vaak enige samenhang en zit je soms echt even te twijfelen over wat er nu gezegd en gedaan wordt. Daarnaast heeft de ontwikkelaar ook nog eens een kort eigen verhaal toegevoegd waardoor je soms al helemaal niet meer snapt waar het precies over gaat.

De gesprekken van de karakters worden alleen maar in de cockpit tijdens het vliegen gevoerd. Helaas heeft Maverick geen stem gekregen. Hij zegt in het spel dus geen enkel woord. Zijn teamgenoten zijn daarom ook vaak degene die antwoorden geven. Dit doen ze erg vaak met quotes uit de film, helaas zijn deze quotes vaak buiten de context gebruikt en kijk je soms raar naar je scherm van verbazing.

De totale lengte van het verhaal is erg kort, je bent makkelijk binnen drie á vier uur klaar met de singleplayer van het spel. De missies in die singleplayer zijn wel in orde want er is genoeg variatie. De missies hebben verschillende doelen, de ene keer schakel je doelwitten op de grond uit en de andere keer moet je een ander vliegtuig verdedigen tegen de vijand.

TG

Vlieg en stuntwerk
Bij elke missie kan je kiezen uit één vliegtuig en zijn er nog een aantal anderen die je kan vrijspelen. Helaas voelen alle vliegtuigen die je kan kiezen nogal hetzelfde aan. Het vliegen zelf gaat soepel, soms zelfs te soepel. Als je bijvoorbeeld een grond-doelwit wilt uitschakelen met je machinegeweren dan moet je heel precies mikken. Dat is soms lastig omdat je daarvoor je vliegtuig goed moet uitlijnen. De soepelheid heeft ook weer een voordeel, als jouw tegenstander op je afkomt en hij vliegt je voorbij kan je snel en soepel een bocht maken en hem achterna.

De achtervolgingen in het spel zijn leuk om te doen. Het is alleen wel te makkelijk om te ontkomen aan de vijand. Je kan namelijk een korte boost inzetten waardoor je buiten bereik van de vijand raakt. Je geneest snel en kan dan terugkeren naar de vijand die zichzelf niet geneest. Gebruik je deze tactiek niet, dan kunnen er spannende situaties ontstaan waar jij twee tot drie vijanden continu moet ontwijken en aanvallen. Je hebt een redelijk groot spelgebied en je merkt vanzelf wanneer je te ver gaat, je vliegt namelijk door een soort barrière en krijgt dan twintig seconden om terug te vliegen naar waar je wel mag komen.

Het aanvallen van een vijand kan op twee manieren, raketten en machinegeweren. De machinegeweren hebben een oneindige hoeveelheid munitie en kan je ook zonder problemen blijven afvuren. De raketten daarintegen zijn een ander verhaal. Je hebt namelijk drie verschillende raketten, lange, middellange en korte afstand. Elke raket heeft zo zijn voor en nadelen, de lange-afstandsraket doet bijvoorbeeld minder schade maar zorgt er wel voor dat jij ver uit de buurt van je vijand kan blijven. De korte-afstandsraket doet meer schade waardoor vijanden sneller doodgaan, alleen moet je dan wel dichterbij in de buurt komen. Je draagt vier of vijf raketten bij je, elke raket die je afvuurt zal na verloop van een aantal seconden weer beschikbaar zijn. Door slim te vuren zit je dus eigenlijk nooit zonder een raket. Je hebt geen limiet aan het aantal raketten die beschikbaar zijn.

Om een raket op zijn doelwit af te vuren zal je eerst je doelwit moeten vastzetten in het systeem. Dit gebeurt automatisch wanneer het doelwit binnen bereik is en hij enkele seconden in het beeld is. Dit lijkt simpel maar is in de praktijk toch best tricky. De vijand vliegt niet in een rechte lijn en je zal soms onverwachte manoeuvres uit moeten halen om de vijand bij te kunnen houden. Inkomende raketten kan je ontwijken door je vliegtuig behendig te manoeuvreren of door een ‘flare’ af te schieten. Hierdoor gaan vijandelijke raketten van de baan en zullen ze ontploffen voor ze jouw raken. Flares zijn ook oneindig aanwezig alleen zal je na elk gebruik één tot twee seconden moeten wachten tot je de volgende kan gebruiken.

Om gekke manoeuvres goed uit te kunnen voeren is er nog een handige functie ingebouwd, je kan namelijk met één druk van de knop de camera veranderen van positie. De camera laat je een groter gebied zijn vanuit een vast punt achter jou vliegtuig. De camera volgt de vijand zodat jij goed kan zien waar hij heen gaat en welke kant jij op moet. Helaas kan dit maar heel eventjes, want net als je raketten en flares zal dit een paar seconden moeten opladen voordat je het weer kan gebruiken.

TG

Grafische leegheid
Naast de single-player mode is er ook een online-mode en een horde-mode. Deze laatstgenoemde mode houdt in dat er oneindig veel rondes zijn met vijanden en elke ronde wordt de vijand moeilijker. Het gaat er in deze mode dus om dat je zoveel mogelijk vijanden dood en zelf blijft leven om een zo hoog mogelijke high-score neer te kunnen zetten.

In de online-mode heb je een aantal verschillende modes maar helaas is het heel moeilijk een game te vinden waarin je kan spelen want er is gewoon bijna nooit iemand online in het spel. Op het moment van schrijven is er zelfs helemaal geen enkel spel bezig en zal je het dus moeten hebben van vrienden die ook het spel hebben gekocht.

Grafisch valt het spel tegen, zolang je hoog in de lucht vliegt is er weinig te klagen maar als je lager vliegt dan ziet alles er heel vlak en ongeïnspireerd tegen. Het is cool om door een kloof heen te vliegen maar de kloof zelf ziet er niet uit. Gronddoelwitten zijn niet meer dan grijze blokjes op een bruine vlakte en geven niet het idee dat het gevaarlijke doelwitten zijn.

Top Gun is eerder flop dan top. Het spel is te kort, is grafisch niet indrukwekkend en zonder tegenstanders in de online-mode is de levensduur ook niet lang. Alhoewel het vliegen zelf leuk kan zijn is dit ook maar één pluspunt naast teveel minpunten. Top Gun is dus een game die je beter kan laten liggen en een oudere game van de H.A.W.X.-serie of de Ace Combat-serie kan oppakken.

Cijfer
+ De gevechten
- Duur van het verhaal