Just Dance 2

Wesley Oudijk (Wessiej)

Just Dance 2 is exclusief voor de Wii

just dance 2
Eind 2009 kwam Ubisoft met een echte sleeperhit, namelijk Just Dance. Dit dansspelletje voor de Wii werd wereldwijd een megahit en verkocht binnen  ‘no-time’ meer dan vijf miljoen stuks en stond wekenlang boven aan alle verkooplijsten. Voor een low-budget game was dit uiteraard erg verrassend. Omdat er nog wel genoeg mis was met deel één komt Ubisoft nu, nog geen jaar later, met deel twee in de serie. Zijn de problemen met deze titel opgelost en is dit weer een heerlijke ‘casual’-game die de hele familie laat dansen, of is dit een te snel vervolg met weinig vernieuwingen?

Just Dance was het perfecte spel voor de hele familie. Iedereen houdt (stiekem) wel van dansen en met deze game kwam dat goed uit de verf. Deel twee borduurt verder op dit concept. Je kiest een liedje, je hebt je Wiimote in je rechterhand en je volgt de danser op het scherm. Meer is het spel niet. Het heeft geen careermode, er valt niets vrij te spelen en er zijn geen doelen om te halen. Maar het spel biedt precies wat een dansspel nodig heeft; goede liedjes, goede dansjes en een huis vol plezier. Met meer dan 44 liedjes met allemaal een apart dansje erbij en veel verbeteringen ten opzichte van deel een brengt Just Dance 2 precies wat het moet doen, de zogeheten ‘Casual Fun’.

just dance 2

Zweten

De soundtrack die Just Dance 2 heeft zit vol met aparte genres en uit behoorlijk verschillende tijdperken. Voor fans van de jaren ’60 zijn er liedjes als ‘Viva Las Vegas’ en ‘I Feel Good’, van respectievelijk Elvis Presley en James Brown. Er zit zelfs een liedje bij dat eerder in het spel zat dan dat die uitkwam voor het grote publiek, namelijk het liedje ‘Fireworks’ van Katy Perry. Voor de rest zit de soundtrack vol met bekende en minder bekende liedjes die allemaal hun eigen moeilijkheidsgraad hebben. Het dansen op ‘Move Your Feet’ is bijvoorbeeld erg zwaar, aan het einde van deze snelle track liepen de zweetdruppels van mijn hoofd af. Er zitten ook een stuk makkelijkere liedjes in het spel, deze worden aangegeven door twee metertjes, namelijk een ’Sweat’ meter, wat aangeeft hoe sportief het liedje voor de speler is en door een ‘Gear’ meter, welke aangeeft hoe complex het liedje is om te dansen. Zo bestaat ‘Satisfaction’ uit robotmoves en zal je met ‘Crazy in Love’ de diva in jezelf moeten zoeken om een perfecte score te halen.

Heerlijk voor paal staan
Just Dance 2 is behoorlijk beter gemaakt qua presentatie dan deel een. De personen op het scherm die de moves voor je voordoen zien er nog steeds fantastisch uit. Ze hebben nu ook echt een apart kostuum aan dat past bij het thema van het liedje, denk hierbij aan cowboykleren, robotkostuum en een perfect nagemaakt kostuum van de popzangeres ‘Ke$ha’. Het is nu ook een stuk duidelijker wat je precies moet doen op je persoonlijke dansvloer. De hand die jouw ‘Wiimote hand’ moet voorstellen is nu ook gekleurd in het spel waardoor je niet meer in verwarring komt wanneer je welke move moet doen, tenzij je uiteraard geen ritme hebt. Het spel neemt de moves die je doet wel goed op, al doe je soms moves echt perfect en denkt de Wii dat je niets hebt gedaan.

Omdat de Wii natuurlijk ook alleen jouw rechterhand ziet kun je net zo goed op een bank blijven zitten en de moves doen, maar niets is zo leuk om jezelf voor paal te zetten door de echte danspasjes te doen.  De dansjes die in het spel zitten zijn ook allemaal uniek en zijn leuk om te doen. Het is wel jammer dat er altijd maar één dans is, er zijn geen moeilijkheidsgraden of iets in die trant. Hierdoor kan je wel een liedje echt ‘leren’ zodat je daarna je ouders grondig kan vernederen met dit spel, maar het vermindert wel de replaywaarde. Dat is sowieso wel een punt, want die 44 liedjes blijven niet eeuwig leuk en hoewel er voor dit deel daadwerkelijk DLC komt en al aanwezig is, is het niet een spel dat je dagelijks zal gaan spelen.

Hilarisch
Voor de eenzame dansers is het dus al snel wel bekeken, je kunt de liedjes dansen en er is zelfs een ‘Just Sweat’-mode, die je een trainingsprogramma geeft met daarbij een caloriemeter. Of dit klopt is een tweede, maar het spel motiveert je wel om dagelijks een aantal liedjes te dansen. Just Dance 2 is uiteraard het leukst in de multiplayer. In dit deel kunnen maar liefst acht mensen mee doen aan deze mode, en vier mensen kunnen tegelijk dansen. Er is nu zelfs een heus duet mogelijk, sommige liedjes zijn zelfs speciaal gemaakt om samen te dansen, dit levert hilarische taferelen op in de huiskamer. De multiplayermodes in dit spel bestaan voor de rest uit het gewoon tegen elkaar dansen en uit Team Battles en wat gewoon een feit is, iedereen vindt dit leuk. Of je buurman nou aanwezig is, je vader of je moeder of je kleine broertje, iedereen wil wel een dansje wagen. Zo is het hier zelfs voorgekomen dat een familielid van mij dit spel én een Wii heeft gekocht na het gespeeld te hebben, oftewel het ouderwetse ‘Wii-effect’.

Just Dance 2

Conclusie:
Just Dance 2 is gigantisch leuk om te spelen. Iedereen houdt wel van dansen en door de gameplaymechanieken in dit spel werkt dat ook lekker. Met meer dan veertig lekkere hits die allemaal een uniek en leuk dansje hebben ben je wel even zoet met het spel, alhoewel je het niet op dagelijkse basis zal opstarten. Just Dance 2 is echt weer zo’n Wii-game voor de hele familie, iedereen zal het leuk vinden en zal zich eventjes voor paal zetten door de dansmoves na te willen doen.  De controls werken helaas niet altijd even goed, de Wii detecteert soms niet of je nou echt een draai of iets in die trant hebt gemaakt, dit is zonde maar het is nutteloos om daar over te klagen, Just Dance 2 is namelijk een spel dat je alleen speelt voor de fun. Er valt niets vrij te spelen, er zitten weinig gamemodes aan, maar wat het heeft doet het precies goed.

Cijfer
+ Erg leuk om te spelen
- Replaywaarde