Pro Evolution Soccer 2011

Kevin (KoosyNL)

Gespeeld op de Xbox 360
Ook verkrijgbaar op de PlayStation 3 en pc

PES 2011

De strijd van de 'footies' is er één die vaak nog heviger is dan de console-war. Elk jaar nemen FIFA en Pro Evolution Soccer het tegen elkaar op. De afgelopen twee jaar zijn de fans van de PES-serie er wat karig vanaf gekomen, maar het ziet er naar uit dat het dit jaar anders zal zijn. Kan Pro Evolution Soccer 11 dit jaar de kroon pakken? Of moeten we daarvoor nog een jaartje wachten?

Gamers die PES verkiezen boven FIFA houden over het algemeen van de snelle gameplay in combinatie met veel vrijheid. Voor de fans is er daarom ook goed nieuws want PES 2011 geeft ze precies wat ze willen. Ze hebben een aantal zeer interessante veranderingen doorgevoerd die simpelweg goed aanvoelen.

PES 2011

Belangrijkste vernieuwing van de nieuwe game is het nieuwe 360 graden passing-systeem. Hierbij is het zeer belangrijk waar en hoe hard je een pass plaatst waardoor het niet langer een simpel tik-spelletje is zoals in de vorige games. Door een pass precies hard genoeg te plaatsen kun je prachtige aanvallen opzetten maar is het ook mogelijk om met één te harde of te zachte pass een vloeiend lopende aanval te verzwakken waardoor de tegenstander de mogelijkheid heeft om zich te herpakken. Dit systeem zorgt ervoor dat de game een stuk moeilijker wordt maar zal de voetbalfans enorm aanspreken.

De game is een stuk lastiger dan de voorgaande twee. Het verdedigen is minder geautomatiseerd waardoor je beter moet letten op wat de tegenstander doet. Ook is het een stuk lastiger om te scoren. Het zal veel minder vaak voorkomen dat je met één topspeler de verdediging kapot speelt en je zal dus goed moeten samenwerken met teamgenoten. Het scoren van een goal na een goed opgezette aanval voelt dan ook enorm goed aan en dat is waar de kracht van de PES-serie ligt.

PES 2011 PES 2011

Toch wordt de moeilijkheid van de game helaas ook bepaald door de idiote AI van je medespelers. In de verdediging en vooral in de aanval laten ze vaak grote steken vallen. Het komt regelmatig voor dat je medespelers het vertikken om een goede loopactie te maken en met het gebrek aan een knop op de controller om ze zo’n loopactie te laten initiëren, kan dit leiden tot veel frustratie. Dit is enorm jammer want het haalt het plezier echt naar beneden. Ook maakt de scheidsrechter regelmatig vreemde beslissingen door overtredingen te zien die er niet zijn of andersom en willen je medespelers wel eens té vaak buitenspel blijven lopen terwijl hier totaal geen reden voor is.