Youda Farmer

WesleyB (Wesley Akkerman)

Gespeeld op de Nintendo DS
Ook verkrijgbaar op de PC

Kernwoorden bij een product dat Denda Games op de markt brengt zijn: gebruikersgemak, Nederlandstalig, luchtig en verslavend. De samenwerking die de uitgever met ontwikkelaar Youda Games is aangegaan heeft tot nu toe nog geen windeieren gelegd en Denda timmert hard aan de weg. In hoeverre past Youda Farmer in het bovenstaande rijtje? Het boerderijleven is immers ontzettend hectisch.

Eerdere puzzelspellen en hidden object games, zogenaamde HOGs, waren succesvol op de PC en met Samantha Swift and the Hidden Roses of Athena maakte Denda haar DS-debuut. Agatha Christie: The ABC Murders was ook een goede, naar het Nederlands vertaalde, productie. Met Youda Farmer wil het bedrijf uit Oldenzaal een nieuwe doelgroep aanspreken en tegelijkertijd dezelfde tevreden houden. Doelgroepen die ontspanning zoeken en gewend zijn die te krijgen van Denda’s luchtige DS- (en PC-)spelletjes.

Hectisch
Youda Farmer lijkt op het eerste gezicht niet te passen in het bovengenoemde rijtje. Na een aantal levels spelen komt de speler er achter dat dit spel totaal niet lijkt op eerder uitgebrachte producten. Als boer moet je opletten dat je op tijd graan ophaalt, vlees verwerkt, aardappels teelt en eieren oppikt. Daarnaast hebben machines verbeteringen nodig en moet daar geld voor vrijgemaakt worden. Sparen doe je door steeds harder en sneller te werken, waardoor het spel steeds meer hectisch, maar vooral meer uitdagend en daarom leuker wordt. Na dit proces mag je de onbewerkte productie aan de man brengen in de nabij gelegen stad en dat gaat op een zelfde hectische wijze.

Hoe hectisch ook, de besturing is gemakkelijk onder de knie te krijgen. De wereldmap is statisch, dat houdt in dat die op geen enkel punt beweegt. De auto van de boer rijdt rondjes en haalt datgene op dat jij in een krat hebt gestopt door met de stylus een product in een krat te slepen. Dat is wat je constant doet, totdat het minimale of maximale aantal producten opgehaald is. In de stad doe je eigenlijk het omgekeerde. De auto rijdt naar de winkels, bakkerijen of slagers waar je je spullen kunt slijten en daar klik je op de bestellingen op het touchscreen. Het enige wat even wennen is, is om de kratten van de achtergrond te onderscheiden. Die lijken zo in de achtergrond op te gaan, waardoor in het begin je veel punten, en dus geld, misloopt.

Luchtig
Het luchtige karakter van het spel nodigt uit tot spelen en tot herspelen. Even snel een level klaren kan gewoon in een paar minuten en speelsessies van een half uur zijn meer regel dan uitzondering. Omdat het nooit echt moeilijk wordt, de uitdaging blijft op peil, krijg je nooit het gevoel dat het je niet zal lukken. Ontwikkelaar Joindots is er in geslaagd een evenwichtige balans tussen uitdaging en toegankelijkheid te vinden en dat vast te houden. Youda Farmer is daardoor erg verslavend te noemen en op een handheld als de Nintendo DS is dat meer dan welkom.

Grafisch ondermaats
Helaas stelt het spel grafisch nogal teleur. Zoals eerder gezegd vallen soms de kisten waar de producten in geschoven dienen te worden niet op tegen de achtergrond. Daarnaast lijkt het spel zich helemaal niets aan te trekken van de grafische processor in de DS, daar het meer op een Gameboy Advance-spel lijkt. Qua muziek is er weinig op aan te merken, omdat er maar weinig naar te luisteren is. De achtergronddeuntjes passen bij de sfeer van het spel en zullen niet op je zenuwen werken. En anders kun je nog altijd het geluid uitdoen.

Verslavend en uitdagend
Eind 2009 maakte Denda Games de samenwerking met Youda Games bekend en sindsdien hebben de twee bedrijven niets anders dan goed gedaan voor casualgamemarkt. Met Youda Farmer lijken de twee bedrijven opnieuw te stuiten op een speels succes op de Nintendo DS. Het spel is gebruiksvriendelijk, compleet Nederlandstalig en luchtig van aard. Alhoewel de titel audiovisueel niet veel voorstelt, zijn het de verslavende en vooral uitdagende factoren die Youda Farmer overeind houden. Verplichte kost voor iedere casual-gameliefhebber.

Minpunten Cijfer
+ Uitdagend
- Ziet er verouderd uit