CD: STEED - A Curious Case Of Countless Clues

Joost Melis (Pink_Floyd)

The Avengers (oftewel De Wrekers in Nederland) zijn zo Engels als je het maar kunt voorstellen. De bolhoed, het nette pak en de paraplu van John Steed zullen velen zich nog wel herinneren uit de TV-serie die stamt uit de jaren zestig. Tijdens de laatste jaren van de show was Tara King Steed's partner in 'crime'. Eén van de afleveringen uit dit tijdperk heette 'A Curious Case Of Countless Clues'. Nu moeten een aantal heren uit Noord-Holland wel onder de indruk geraakt zijn van de serie en wellicht ook deze aflevering. Het kwartet dat namelijk de band STEED vormt heeft niet alleen het hoofdpersonage gekozen voor hun naam, maar ze komen ook nog eens met een plaat uit die A Curious Case Of Countless Clues heet.

Het viertal begon pas in 2007 onder de noemer STEED en dat is niet te merken op de debuutplaat. Wat opvalt is een volwassen geluid en een sterkte productie, maar wat nog duidelijker is zijn de Britse invloeden die overheersen. Net als de Wrekers zelf, wasemt de plaat Engelse sferen uit die uiteenlopen van jaren zestig psychedelica en mod-klanken, jaren zeventig punk, jaren tachtig wave tot meer recente revivals van deze stromingen à la Franz Ferdinand en Oasis.

Opener 'Ordinary Days' trapt vrolijk af en grijpt terug naar het geluid van The Clash en The Jam. De vocalen van zanger Alex Pasveer passen als een puzzelstukje perfect bij deze muziek. Het klinkt daardoor ook authentiek Brits en behoorlijk aanstekelijk. De geest van Paul Weller en The Small Faces lopen door meerdere tracks heen.

Naast het standaard instrumentarium worden enkele tracks ondersteund door philicordaklanken ('Heavy Heart') of een blazersectie (onder andere in het uiterst dansbare 'Moving'), waardoor er ook nog eens een vleugje soul aan het muzikale spectrum van STEED wordt toegevoegd. Dit alles levert een sterke plaat op die variatie en kwaliteit aan elkaar koppelt. De tempowisselingen tussen de nummers zijn verfrissend en het Britse sausje smaakt prima, ondanks dat men de smaak al meermaals tegengekomen is in de geschiedenis.

STEED speelde onder meer als voorprogramma van Moke, Bettie Serveert, Customs en Claw Boys Claw, maar bewijst met het debuutalbum dat ze prima op eigen benen kunnen staan en klaar zijn voor 'the real deal'. Qua Britpop kan dit viertal makkelijk wedijveren met Moke of deze zelfs de loef afsteken. STEED neemt namelijk met gemak het hele Britse muzikale palet onder handen, waarin een paar decennia aan invloeden voorbij trekken. Moke moet het toch meer van de jaren zestig hebben. Nederland heeft er een veelzijdige en kundige 'Britpop' band bij!

De debuutplaat van STEED is te bestellen op hun website of op iTunes. Ze spelen 8 augustus op Polderpop.