DVD: Fear Itself

René (MrManiak)

Het is weer december. De dagen worden korter, de nachten lijken steeds vroeger te komen en de duisternis lijkt je op ieder moment van de avond op te vreten. Kortom: er is niets lekkerder dan in plaats van door de koude sneeuw te banjeren voor de buis te hangen. Maar wat kun je nou gaan kijken? De serie Fear Itself misschien. Nooit van gehoord? Lees snel verder.

Fear Itself

De offering
De eerste aflevering ‘The Sacrifice' begint al goed. Vier vrienden rijden met een 4X4 door het bos. Ze zijn op zoek naar een ziekenhuis, hun vriend Navarro hoest bloed op en zijn situatie gaat steeds harder achteruit. Als ze onderweg panne krijgen, moeten ze wel gaan lopen. Na een koude wandeling vinden ze een oud fort, vol met jachttrofeeën, houten kruizen en een verlaten herberg. In de hoop hulp te vinden voor hun zieke vriend, verkennen ze de herberg. Al snel blijkt dat ze in een dorpje terecht zijn gekomen zonder de gemakken van het moderne leven. Geen telefoon, geen internet, geen auto...niets.
Als drie blonde zussen de groep te hulp schieten en Navarro verzorgen, worden de vier vrienden steeds argwanender. Onder het zachte, lieve karakter van de meiden schuilt iets duisters. Een zwart, ziek geheim wordt verborgen gehouden voor de vier vrienden. Wat schuilt er in de krochten van het dorp? Waar komt het gegrom vandaan? Een bloedstollende nacht begint, eentje die zijn weerga niet kent.

Horrormeesters 2.0
Dit is een van de dertien vertellingen van het eerste seizoen Fear Itself. Iedere aflevering is onder handen genomen door een andere regisseur die weet wat horror is. De serie gaat door met het idee van Masters of Horror, waar ook korte verhalen door verschillende topregisseurs worden neergezet. De verhalen van nu zijn, net zoals vroeger, ook zeer tijd- en locatieloos neergezet. De meeste gebeurtenissen en personen die voorbij komen zijn zo geschreven, dat het bij wijze van spreken bij jou om te hoek nog zou kunnen gebeuren. Het grote verschil tussen Masters of Horror en Fear Itself is dat de situaties een stuk geloofwaardiger zijn neergezet. Er komen in sommige afleveringen aparte wezens of paranormale gebeurtenissen voorbij, maar nu geloof je er meer in. Technieken van tegenwoordig zoals camerashots en in-film apparatuur zorgen voor een speciaal hedendaags gevoel. Het is meer 2.0, om het zo maar te zeggen.

Probeer je de gruwelheden voor te stellen die je in televisieseries kan zien, maar dan enkele stappen harder, viezer en enger.

Fear Itself
Stephen R. Hart en Elizabeth Moss

Bekend geslacht
De titeltrack ‘Lie Lie Lie' van Serj Tankians debuutalbum 'Elect The Dead' staat onder een verontrustend introfilmpje, waar je al de rillingen van krijgt. Maar de intro is niet het bijzonderst, dat is de line-up van horrormeesters. De meest absurde en angstaanjagende hersenkronkels van onder andere Darren Lynn Bousman (Saw II, III en IV), Ronny Yu (Bride of Chucky, Final Destination, Freddy vs Jason) en Ernest Dickerson (Dexter, the Wire, Heroes) spatten bijna letterlijk in je gezicht. Maar niet alleen bekende schrijvers en regisseurs komen voorbij, ook het slachtvee is groot. Eric Roberts (The Dark Knight), Cynthia Watros (Lost) en Rachel Miner (Californication) zijn maar enkele voorbeelden van wat er jou te wachten staat.

Goede uitvaart!
Er zijn veel films en series geweest die mijn televisie hebben gepasseerd. Toch is er niet iets geweest dat mij urenlang in spanning kon houden. Fear Itself bewijst het tegendeel. Dertien keer 41 minuten, waarbij de een stuk beter is dan de ander. Klamme handen en een natte naad zijn bijna gegarandeerd. Toch is niet iedere aflevering even sterk neergezet. 'New Years Day' kan misselijkmakend zijn door de ontzettend drukke en scheve montage, terwijl 'the Family Man' een van de mooiste parels van dit seizoen is.
Wees bereid om meegenomen te worden naar plaatsen waar God de wereld verlaten lijkt te hebben. Fear Itself zorgt voor een festijn aan bloed, hechtingen, breuken, moord en doodslag, maar dit allemaal met een sterke basis en ondergrond. De laatste dagen van dit jaar worden ineens een stuk donkerder.

Episodes:

The Sacrifice (Geschreven door Mick Garris. Geregisseerd door Breck Eisner)
Spooked (Geschreven door Matthew Venne. Geregisseerd door Brad Anderson)