DVD: A Film With Me In It

René (MrManiak)

Stel, je leven is drie keer niks. Voor sommige mensen is er geen verbeelding voor nodig, maar Pierce (Dylan Moran (Shaun of the Dead, Run Fatboy Run)) en Mark (Mark Doherty (Rat, November Afternoon)) hebben het wel erg zwaar. Mark is werkeloos, Pierce wedt zich suf bij de paardenraces, is een (ex-)alcoholist en een mislukte regisseur en scriptschrijver. Beiden wonen in een krakkemikkige studentenwoning waar werkelijk alles kapot is. Hoe kom je aan geld? Precies, je maakt een filmscript. Maar waar moet het verhaal over gaan? Je eigen leven, of met andere woorden: A Film With Me In It.

A Film With Me In It

Maar wat is er interessant genoeg in je eigen leven om een film over te maken? Pierce en Mark weten het ook niet. Dit verandert echter drastisch als binnen vier minuten twee medebewoners en zelfs de hond het loodje leggen door noodlottige ongevallen in de woning onder toeziend oog van Mark. Als Pierce aankomt gelooft hij eerst dat Mark ze eigenhandig heeft omgelegd: het motief is er namelijk. Na overtuigd te zijn van zijn onschuld is er nog maar een enkel belangrijk probleem wat bij beiden speelt... Waar moeten de lichamen heen? Gelukkig zien de twee wel een lichtpuntje aan de horizon: lang nadenken over een filmscript hoeft niet meer.

Op een zeer zwarte manier wordt er omgegaan met lichamen, de situatie en zelfs de politie. En dat is iets waar Ieren net als Britten erg goed in zijn, namelijk zwarte humor. De film is overgoten met een duister sausje in de geest van 'The Trouble With Harry' van Alfred Hitchcock. Er is ook duidelijk gekeken naar Hitchcockfilms. Cameraposities, effecten, belichting en conversaties, het voelt allemaal zeer bekend maar ook apart aan. Precies zoals Hitchcock het ook bedoeld had.

De humor is zwart, het verhaal is vermakelijk en goed doordacht. Denk je zwarte humor goed aan te kunnen, dan zit er weinig anders op dan nu uit je stoel op te staan en de dvd te halen. Gegarandeerd plezier met dood en verderf.