Boek: Suzanne Unck - Spoken bestaan

Cindy

Je moet wel erg sterk in je schoenen staan om te wedijveren met Bassie en Adriaan. Coach Suzanne Unck beweert namelijk dat spoken wél bestaan, zij het in een andere vorm dan van doorzichtige entiteiten onder een wit laken. In haar boek Spoken bestaan legt ze uit dat iedereen spoken bij zich draagt in de vorm van belemmerende gedachten.

Spoken bestaan

Boe!mannen
Spoken zitten in je hoofd en laten vaak van zich horen op momenten dat je niet zo zeker bent van jezelf. Vaak zijn ze al bij je sinds je vroegste jeugd, toen je ze nodig had om jezelf tegen een bepaalde gebeurtenis te beschermen. Als volwassene heb je echter voldoende kennis en ervaring opgedaan om dit soort gebeurtenissen aan te kunnen, maar de spoken fluisteren je nog steeds adviezen in waardoor je in je oude vertrouwde gedrag blijft vervallen en je veilig voelt. In Spoken bestaan wordt het ontstaan en de werkwijze van spoken uitgelegd en waarom het goed is om niet altijd naar ze te luisteren. Aan de hand van het spokenalfabet leer je via welke gedachten ze zich onder andere kunnen manifesteren en wat voor doel ze dienen. Vervolgens kun je met de oefeningen achterin het boek je spoken te lijf gaan. Verjagen zal volgens Unck niet helemaal gaan, maar je kunt ze wel op een manier leren waarderen zodat ze op een positieve manier voor je kunnen gaan werken.

Geestig
Spoken bestaan is alles behalve zweverig. Unck schrijft erg down to earth en met humor over de spoken en hun listige manier van denken. De vormgeving van het boek is in overeenstemming met Uncks schrijfstijl: open en humoristisch. Een grappig spook siert de voorkant en de kopjes van elk hoofdstuk. Een leuke zet van Unck is dat ze via Twitter mensen op heeft geroepen hun spoken te tekenen en naar haar op te sturen. Enkele van de inzendingen zijn als illustratie in het boek geplaatst. Unck legt op eenvoudige wijze de werkwijze van spoken uit en geeft daarbij enkele voorbeelden uit de praktijk van mensen die ze geholpen heeft, maar ook van zichzelf. Haar persoonlijke ervaringen waren niet altijd nodig geweest om te vertellen, maar kunnen wel herkenning oproepen bij de lezer. De oefeningen achterin het boek zijn serieus, maar niet zwaar. Op een leuke en losse manier wil Unck de lezer in contact brengen met de eigen innerlijke spoken en hun motieven achterhalen. Naast veel analyseren en schrijven kan dit ook door aan de slag te gaan met papier en teken- en knutselmateriaal; collages en zelfs vlaggen uithangen worden hierbij niet geschuwd. Het moet je aanspreken, maar deze vrolijke aanpak is weer eens wat anders en maakt het graven in en veranderen van diepgewortelde angsten wat minder zwaar. Voor mensen die op een luchtige wijze hun spoken aan willen pakken zal dit sympathieke boekje zeker een nuttig hulpmiddel zijn.

Je kunt meer lezen over Unck en de spokenworkshops die ze geeft op haar website.