CD: Justin Nozuka - You I Wind Land And Sea

Jeroen (JRmusic)

Het debuutalbum van Justin Nozuka uit 2007 maakte veel los bij radio-dj Eddy Zoëy. Waar hij kon, draaide Zoëy een nummer van de Canadese/ Japanse zanger. Na het vertrek van Eddy Zoëy bij de Nederlandse radio bleef het een tijdje stil rondom Nozuka. Nu drie jaar later, en tegelijk met de eerste zonnestralen, verschijnt de langverwachte opvolger You I Wind Land And Sea.

Justin Nozuka

Dat we te maken hebben met een bijzondere plaat van een getalenteerde zanger blijkt al bij opener 'Gray'. Arabische klanken en telkens de zin 'Come take my soul away' trekken meteen de aandacht. En juist op het moment dat je een en al oor bent, zwelt de plaat aan en maken de afrikaanse trommels en een lekkere rockbeat het nummer helemaal compleet.

En Justin Nozuka gaat gewoon verder. 'Love' is een heerlijke relaxte soulsong. De stem van Nozuka is beheerst en past precies in de nummers. 'Carried out' is ook een geweldig, soulvol nummer. Het lijkt niet beter te kunnen, maar 'Heartless' is een pareltje en heeft de potentie om een grote hit te worden. Het is geen commercieel of doorsnee nummer. Nee, net als alle nummers komt ook deze recht uit zijn hart. "I never gonna leave you heartless" zingt hij en daar is geen woord van gelogen.

Hoewel we nu pas bij de vijfde song zijn beland, heeft de cd nog veel meer moois te bieden. Wel moeten we opmerken dat er geen nieuwe muzikale trucjes meer zullen volgen. De rest van de plaat ligt in het verlengde van de eerste vier nummers. Is dit een probleem? Helemaal niet. De nummers hebben allemaal genoeg identiteit en een eigen sound. Getuige ook 'Soulless man' waar een gospelkoor Nozuka komt versterken. Het koor is een geweldige aanvulling en geeft het nummer een heerlijke sfeer.

Dat de rest van de cd in het verlengde ligt van de eerst vier nummers blijkt ook uit 'Unwoken dream (king with everything)' De song borduurt voort op de sfeer van 'Gray'. Rustig, vrijwel enkel akoestische gitaar, af en toe wat extra sound. Het is zo'n nummer wat je hem ziet spelen op een rots bij het kabbelende water. Intiem en alleen met zijn vriendin waar het grootste gedeelte van de songs ook voor geschreven lijkt te zijn.

De muziekstijl ligt een beetje tussen Jason Mraz en John Mayer. Hopelijk kan Justin Nozuka meeliften op het succes van deze artiesten en de paden bewandelen die zij hebben vrijgemaakt. De plaat verdient het namelijk om meer aandacht te krijgen. De twaalf nummers vervelen geen moment. Wanneer je even dreigt weg te zakken, houdt Nozuka je bij de les met een ander, altijd geweldig gezongen, lied. Laten we hopen dat deze plaat de definitieve doorbaak forceert. Hij heeft het verdiend.

Tracklist
01. Gray
02. Love