DVD: Michael Jackson's This Is It

Tim

Er werd gehuild, vreselijk veel gehuild. Er werd gezongen, bijna al zijn liedjes werden te verstaan gegeven op straat. Mensen gingen de straten op en eerden hem alsof hij een god was. Maar hij was geen god, slechts een koning; de King of Pop welteverstaan.

Michael Jackson's This Is It

Vlak na de schok van zijn dood klonken er geluiden over de reeks concerten die hij zou gaan geven in London. Het zouden maar liefst 50 concerten worden, bijzondere concerten omdat het de laatste tour zou zijn die hij zou geven. De geruchtenmachine draaide op volle toeren, en Michael zou zijn bezweken aan de druk van deze 50 concerten. Hij zou het eigenlijk nooit gewild hebben, fysiek zou hij het helemaal niet aankunnen en mentaal zou hij er aan kapot gaan. Stuk voor stuk dingen die we best met de King of Pop konden vereenzelvigen. Want laten we eerlijk zijn: we vonden hem allemaal toch wel een beetje raar.

Eerdere live-optredens van Michael Jackson stonden vaak bol van de verrassingen en fantastische dance moves van de King zelf. Het zingen liet hij daar nog wel eens verstek gaan, maar in de serie repetities die te zien is op Michael Jackson's This Is It, laat hij toch zien dat hij geweldig kon zingen. En dat terwijl hij zijn stem spaarde. De dvd staat vol met beelden van repetities voor de show, ruim anderhalf uur lang zit je geboeid te kijken naar een man die toch eigenlijk 'op' was. De film begint overigens met de jonge Nederlandse danser Timor Steffens, die mee mocht dansen in de show.

Michael Jackson's This Is It Screenshot

In This Is It is te zien hoe bescheiden Michael eigenlijk was, maar wel met een uitgesproken mening over zijn nummers. Hij wilde wel precies weten wat er gebeurde op welk moment. Hij complimenteert zijn collega's en neemt ook dankbaar zijn complimenten in ontvangst. Voor een man die niet wist wat 'normaal' was, is het mooi om te zien dat de dansers om hem heen uit hun dak gaan om bepaalde bewegingen, waarna Michael zelf bescheiden blijft.

This Is It is een schitterend portret geworden van de man die de wereld op z'n kop zette. Dit had het moeten worden, de beste en meest bijzondere concertreeks ooit! Helaas heeft dat niet zo mogen zijn, maar met dank aan de cameramensen die voor Michael zelf werkten, hij wilde graag een persoonlijke kopie van de opnames, is dit meesterwerk bewaard gebleven. Hij oogt allerminst slecht, danst zoals vanouds en zingt loepzuiver.

Michael Jackson's This Is It Screenshot2

De extra's op de dvd vormen eigenlijk een verlenging van de film zelf. Er staan interviews op met mensen die met Michael werkten. De audities voor de dansers zijn te zien, en ook twee making of documentaires. Een mooie aanvulling om even af te kicken van de film. Het was heel bijzonder geworden als je de repetities mag geloven, spectaculair. Hij zou er uit gaan met een knal! Maar helaas, hier bleef het bij; This Is It!