Boek: Ted Dekker: Dochters van de beul

Felienne (FelinuX)

Texas is in de ban van de Beul (ookwel Bottenman genoemd) die tienermeisjes ontvoert en ze vermoord door al hun botten te breken, zonder hierbij uiterlijke schade toe te brengen. De man die voor de zaak veroordeeld was, gaat in hoger beroep vrijuit wegens gebrek aan bewijs er hiermee komen de carrieres van de officier van justitie en FBI-agent die de zaak behandeld hebben onder druk te staan. Alle ingredienten voor een doorsneethriller lijken aanwezig. Steekt De dochter van de Beul hier boven uit?

Tegelijk met de gebeurtenissen in Texas wordt in Irak militair Ryan Evers ontvoerd en gedwongen om kinderen te vermoorden. Hij kan de kinderen van de dood redden door het adres van zijn vrouw en dochter op te geven, zodat de ontvoerders ervoor zijn gezin kunnen laten omgebrengen, in plaats van de kinderen in Irak. Ogenschijnlijk hebben deze twee zaken niets met elkaar te maken en als lezer is het dan ook lastig om steeds te switchen tussen de verschillende situaties. Maar wat verderop in het boek introduceert Denner Ryans dochter en zijn vrouw, die in Ryans afwezigheid een affaire blijkt te hebben met de officier van justitie die het onderzoek van Bottenman leidde. Bij gebrek aan verdachten zorgt hij ervoor dat Ryan op de verdachtenlijst komt te staan. Als dan ook nog blijkt dat de Bottenman het op Ryans dochter gemunt heeft, komen alle verhaallijnen knap bij elkaar.

Door de ingewikkelde opzet is De dochters van de Beul geen makkelijke thriller voor tussendoor. Je moet behoorlijk goed opletten en vooral in het begin accepteren dat je niet alle gebeurtenissen goed kunt plaatsen. Daar staat tegenover dat je, eenmaal halverwege, het boek niet meer neer wilt leggen, omdat het geweldig spannend is.

Een minpuntje is de thematiek van de verloren dochter, die ligt er wel erg dik bovenop. Ook is de inleiding van de zaak Bottenman in het begin van het boek erg langdradig, het lijkt wel alsof je een vervolg leest en een kleine samenvatting van deel 1 voor de kiezen krijgt. Deze minputjes drukken het niveau van het boek toch wat omlaag en komt daarmee niet verder dan 3,5 ster.