Film: An Education

Lydia (lunapuella)

Jenny is een heel gewone middelbare scholiere. Ze woont met haar beschermende ouders in een buitenwijk en studeert hard, zodat ze na haar examen naar Oxford kan. Maar dan biedt dertiger David haar op een regenachtige middag een lift naar huis aan. De titel van An Education geeft het al aan: dit wordt een harde les voor Jenny.

Het verhaal van het minderjarige meisje dat een relatie krijgt met een oudere man en door schade en schande wijs wordt is niets nieuws. Ook al is An Education letterlijk uit het leven gegrepen (de film is gebaseerd op de memories van Britse journaliste Lynn Barber), dit kan niet verhinderen dat het plot weinig opzienbarend is. Zelfs het verder soepele scenario van schrijver Nick Hornby (High Fidelity, About a Boy) kan daar niets aan veranderen.

Gelukkig heeft An Education wel een hoop andere pluspunten. Zo is het een verademing dat David (Peter Sarsgaard) een subtiele verleider is, die Jenny niet voor zich wint met overdreven complimenten, maar door haar het leven te bieden waar ze altijd al van droomde. Hoewel je instinctief weet dat het nooit goed kan gaan, is hij geen overduidelijk foute gladjanus. Rosamund Pike, die de leeghoofdige vriendin van Davids compagnon Danny speelt, zorgt voor een welkome komische noot.

Het stralende middelpunt is echter hoofdrolspeelster Carey Mulligan. Oplettende kijkers kennen haar wellicht nog als Keira Knightley’s zusje Kitty in Pride & Prejudice, of als Sally Sparrow in de Britse sf-serie Doctor Who. Jenny is haar eerste hoofdrol, en wat voor één! De 24-jarige Mulligan zet Jenny neer als een intelligente jonge vrouw, die vol zit met dromen en levenslust, maar ook nog naïef en kwetsbaar is.

Ook complimenten voor het uiterlijk van de film. An Education speelt zich af in de vroege jaren zestig van de vorige eeuw, en de kostuumafdeling heeft lekker uitgepakt met hippe minirokjes, strakke pakken en suikerspinnen. De vormgeving versterkt ook goed het contrast tussen Davids wereld van uitbundige feesten en de grauwe buitenwijk waarin Jenny opgroeit.

An Education is geen opzienbarende film, daarvoor is het verhaal te gewoontjes. Maar de film is wel vakkundig gemaakt, met een lekker lopend scenario en vooral erg goed acteerwerk. Voor wie een beetje houdt van coming-of-age-drama’s, de sixties of Britse cinema (of van alledrie), is dit zeker een bezoekje aan de bioscoop waard.