Boek: Tim Griggs - Noodklok

Wouter Kursten (Magneet)
Ooit moet er iets ergs gebeurd zijn met de vader van Iain Maddoc. Dit werd hem duidelijk tijdens een boottochtje met zijn vader George toen hij acht jaar oud was. Er gebeurde iets tijdens die tocht waardoor zijn vader totaal veranderde, en weinig meer met zijn zoon te maken wilde hebben. Op haar sterfbed vertelt Iain's moeder hem dat zijn vader iets ergs is overkomen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

George Maddoc zat tijdens de oorlog bij de Air Sea Rescue. Dit was een flottielje met razendsnelle maar zeewaardige boten die neergeschoten piloten uit de zee opvisten. Naast die taak moesten ze ook regelmatig spionnen en andere mensen wegbrengen en ophalen aan de andere kant van Het Kanaal.

Iain's moeder weet niet precies wat er gebeurd is, maar George is op een gegeven moment maanden weggebleven en kwam uiteindelijk maar met één van zijn bootsmaats terug. Documenten die Iain van haar krijgt wijzen erop dat het Franse dorpje St. Cyriac er iets mee te maken heeft. Daar is namelijk de boot van zijn vader teruggevonden. Aangekomen in het dorp blijken de dorpelingen echter niet echt mee te willen werken. En als er al meegewerkt wordt, lijkt het allemaal niet echt oprecht te zijn. Langzaam maar zeker ontrafelt Iain de geschiedenis van St. Cyriac en zijn vader tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Tim Griggs schreef Noodklok vanuit het perspectief van Iain Maddoc. Het gebruik van de ik-vorm zorgt er echt voor dat je alles wat Iain meemaakt echt goed kan verbeelden. Het is een verademing om een keer een boek te lezen dat het bij één verhaallijn en één hoofdpersoon houdt. Griggs weet alles goed te verwoorden en hoe langer je in het boek bezig bent, des te beter je je alles voor kunt stellen in het dorpje. Toch ziet hij de kans om steeds weer nieuwe plotwendingen te introduceren die er voor zorgen dat dit een uitstekende thriller is geworden.

Noodklok is een boek dat iedereen kan boeien. Het is niet te moeilijk geschreven waardoor ook oudere kinderen er zeker geen moeite mee zullen hebben. Aan de andere kant krijgt het verhaal genoeg spanning mee waardoor ook liefhebbers van thrillers goed aan hun trekken zullen komen. Vooruit, Noodklok is niet de allerbeste thriller die ik gelezen heb, maar hij hoort zeker net onder de absolute top thuis.

Uitgever: The House of Books ISBN: 9789044324433 Pagina's: 384