EP: TreaTmenT - Slavery

Patrick (OldTimeHardcore)
TreaTmenT is een relatief jonge band uit Enschede, die sinds 2006 naam probeert te maken in de Nederlandse metal- en metalcore-scene. Ze beschrijven zichzelf als "80's crossover-metal-core met emo-invloeden". Een beschrijving waar ik me op dat '80's' na wel in kan vinden. Na wat research blijkt dat deze band er ook wel degelijk werk van maakt, gezien het grote aantal optredens dat zij gegeven hebben in 2009. Ze hebben reeds een demo en meer recentelijk een mini-cd geproduceerd, en er staat in 2010 een eerste full-length op de planning. Voor mij is het een nieuwe naam, en ik heb de eer om hun reeds in april verschenen mini-cd Slavery aan een luisterbeurt te onderwerpen.

De cd bevat zes tracks, waarvan er echter maar vier volwaardige nummers zijn. De overige twee zijn 'interludes', een soort tussentijdse intro's. De vier 'echte' nummers zijn redelijk afwisselend, hoewel je geen wezenlijke verschillen moet verwachten. Het zit hem meer in het tempo en de opbouw van de nummers, die zorgen voor een aardige variatie. De nummers kennen wel een bepaalde opbouw van agressie en melodie, waarbij agressief gespeelde en gezongen stukken opgevolgd worden door langzamere, zuiverder gezongen breaks. 'Slavery' en 'Kill' zijn de twee agressiefste songs van de EP en zijn dan ook mijn twee favorieten. 'Down again' en 'What I've become' zijn wat langzamer en melodieuzer en met name in laatstgenoemde mis ik toch een beetje de 'ballen' die dit soort muziek eigenlijk moet hebben.

Slavery is een aardige eerste EP van deze heren. Als je houdt van meer richting metal en emo-neigende metalcore is het dan ook zeker de moeite om deze band even te checken. Ikzelf vind de muziek niet spannend genoeg, maar er zit wel een duidelijke potentie in de band. En gezien het voltooide tourschema van 2009 zijn ze ook bereid er moeite voor te doen om er iets van te maken... iets waar ik alleen maar pluspunten voor kan geven.

De tracks van Slavery zijn overigens te beluisteren op de Myspace van de band.

Tracklist:

1) Down Again