Boek: Lonely Planet - A Year Of Sport Travel

Chantal (rocha01)
Of je nu zelf aan sport doet, graag sport kijkt of meer 'into' sportfotografie bent. Met A Year Of Sport Travel van reisboekengigant Lonely Planet heb je een erg leuk exemplaar in handen. In de V.S. heet dat een coffee-table-book en ik moet bekennen, het boek doet het inderdaad leuk op de salontafel. Je leest het niet gewoon eenmalig, maar neemt het steeds weer even ter hand en bladert er wat in. De Engelse taal waarin het boek is uitgegeven werkt absoluut niet als afknapper. Tijd voor een nadere bespreking van dit buitenbeentje wat betreft sportboeken.

Overzicht van week tot week
Het boek opent met een overzicht (op twee pagina's) met van week tot week de evenementen die verderop besproken gaan worden. Een handige binnenkomer voor de lezers die niet het boek van A tot Z willen lezen. Op deze manier kun je als het ware door het boek heen zappen, net als met televisie. Na dit overzicht begint het daadwerkelijke boek. In blokken van maanden die weer zijn onderverdeeld in weekblokken komen allerlei sporten voorbij. Denk aan de alom bekende als Grand Slam tennistoernooien, hockeyevents, voetbalwedstrijden en andere veel voorkomende sportgebeurtenissen. Maar het bijzondere van dit boek is dat er ook zeer onbekende, vaak land- en cultuurspecifieke 'sporten' worden besproken. Je leest het goed, 'sporten' tussen aanhalingstekens, want niet iedereen zal het eens zijn met de bestempeling van het woord sport. Pétanque, Lawn mower racing, Beer can regatta en nog meer bizarre sporten. Velen zullen dit niet echt als sport zien, toch nemen de organiserende landen en de deelnemers het wel degelijk serieus. Het maakt dat dit boek op deze manier niet alleen een heel compleet overzicht geeft, maar er ook de nodige kennis kan worden opgedaan over bepaalde sportculturen en daarnaast er ook af en toe best humor te bespeuren is. Je vraagt je toch al snel af hoe er wordt bepaald wie nu kampioen Pillow Fighting wordt en hoe deze 'sporters' dit zelf als serieuze tak van sport kunnen zien.

Er is ook voldoende ruimte en aandacht voor de evenementen voor mindervalide sporters, zoals de bespreking van de Amputee Africans Cup of Nations, International Wheelchair Rugby en de Paralympics. Dit is een mooie toevoeging, zeker omdat in de traditionele media er vaak minder aandacht aan besteed wordt.

Het boek geeft een pracht overzicht van wat de wereld zoal aan sporten te bieden heeft, het geeft je informatie over de locaties, de oorsprong van de sport, de regels en bepaalde statistieken. Al met al leer je dus spelenderwijs behoorlijk veel over de besproken sporten.

Fotografie
Naast de teksten die in het boek zijn opgenomen, is er voldoende ruimte voor prachtige sportfoto's. De fotografische kwaliteit is zeer zeker te vergelijken met die van National Geographic. Achter in het boek is keurig een lijst opgenomen met de zogenaamde 'Photo Credits', dus wil je als lezer/kijker meer van een bepaalde foto weten en de fotograaf eens googlen, kun je eenvoudig opzoeken welke fotografen er aan het boek meewerkten. Tevens vind je achteraan ook een 'Location Index', een lijst met besproken sportevenementen per locatie. Hiermee heb je dus niet alleen een kalender om erop na te slaan, maar kun je ook eenvoudig bekijken in welke landen je bepaalde sportevenementen kunt bezoeken. Handige index als je een bepaalde reisdoel hebt en je snel wilt weten wat daar zoal te doen is. In combinatie met de kalenderopzet van de rest van het boek moet je zo toch makkelijk een plan kunnen maken.

A Year Of Sport Travel is een erg mooi boek dat zeker op je salontafel gelegd mag worden. Het laat zich keer op keer ter hand nemen, als naslagwerk is het zeer geschikt. De fotografie die is opgenomen is een lust voor het oog, zowel voor een sportliefhebber als voor een (amateur)fotograaf. De teksten zijn dan tot slot erg leuk voor de mensen die meer willen weten over de meest uiteenlopende sportevenementen. Qua doelgroep heeft Lonely Planet dus een heel brede inzet met dit boek. Zeer zeker een dikke vier sterren waard.

In deze serie zijn meerdere boeken verkrijgbaar zoals A Year Of Adventures, A Year Of Wildlife Watching en A Year Of Festivals, allemaal in het Engels, maar dat mag de pret niet drukken.

Uitgever: Nilsson & Lamm ISBN: 9781741798838 Pagina's: 216

Meer leesplezier? Kijk dan snel hier.