CD: In the Christmas groove - Various Artists

Chantal (rocha01)
Elk jaar weer komen er legio kerstcd's uit, allemaal volgestouwd met de overbekende kerstnummers. Nieuw materiaal zie je haast niet, kerstmuziek loont blijkbaar niet. Wel kom je veel artiesten tegen die de 'gouwe ouwe' van een eigentijds en persoonlijk jasje voorzien. Een lekker nieuw geluid in de overload aan sfeervolle, misschien wel oubollige kerstalbums is toch zeker In the Christmas groove, Het laat een geheel andere kerstsfeer horen dan we gewend zijn van de Bing Crosby's en Frank Sinatra's van de muziekwereld.

Anders dan anders
De cd opent met een lekker bluesy nummer, 'Christmas presents blues' door Jimmy Reed. Om vervolgens door te gaan met 'Funky Funky Christmas', de titel zegt al genoeg... Er zitten wel wat typische kerstbelletjes verwerkt in het nummer, maar verder doet het vooral denken aan de tune van de tv-serie 'The Cosby Show', met her en der wat riedeltjes uit oude bekende kersttracks. Al met al een swingend nummer. Voor de nodige soul op het album is onder andere Funk Machine aangetrokken. Met 'Soul Santa' krijgt de Kerstman ineens een heel ander imago. The Harlem Chrildren's Chorus brengt een wat mellow bijdrage met 'Black Christmas', het neigt wat meer naar de traditionele kerstsongs die we kennen.

'Let's get it together this Christmas' is een song die doordrenkt is met de bekende 'kerstinstrumenten' zoals belletjes en tamboerijnen, maar nog altijd is het niet oubollig. 'Home on Christmas Day' hangt ook wat meer naar het bekendere werk voor de feestdagen, het is misschien wel de minste track op dit album. Jimmy Jules brengt een heerlijke soul/R&B-ode aan het nieuwe jaar dat gaat komen, lekker nummer, zie dan maar eens niet mee te hummen.

Verfrissende stijl
Alles bij elkaar is In the Christmas groove zeker een verfrissende cd te noemen in het vaak saaie kerstgenre. Er is door label Strut goed werk verricht om eens wat nieuws samen te stellen. Of de cd het goed doet bij je traditionele kerstdiner bij je (schoon)ouders waag ik te betwijfelen, maar in de auto... zeker doen! Het is altijd beter dan 'Last Christmas' van Wham (wanneer zou die weer op de radio worden gedraaid, het is immers al november heren- en dames-dj's!!)

Vanaf eind november kun je deze funky, groovy, souldragende kerst-cd in je bezit krijgen. Na een eerste luisterbeurt moet je hem zeker even tot je laten doordringen, maar dan is hij echt een tweede, derde, vierde... en tiende keer luisteren waard. Enig minpunt is de wat korte speeltijd, met 37 minuten kun je het best de repeat-knop gewoon aanzetten.

Tracklist

01 Jimmy Reed - Christmas Presents Blues
02 Electric Jungle - Funky Funky Christmas