CD: The Stranglers - The UA singles 1977 - 1982

Patrick (OldTimeHardcore)

The Stranglers zijn een geval apart. De sound van deze oude band is moeilijk in een bepaald genre te passen. Hoewel ze soms erg naar punk neigen (het genre waar de band met name mee geassocieerd wordt), is het te makkelijk om ze onder deze noemer te plaatsen. Ik ben zelf niet zo'n fan van de ietwat zweverige sound van de band, maar een aantal nummers uit de beginjaren vind ik best lekker klinken, met als grote uitschieter 'No more heroes'. Ook het laatste studio-album Suite XVI vond ik best aardig, zeker omdat de zang een stuk rauwer was dan toen deze verzorgd werd door originele zanger Hugh Cornwell (misschien overbodig, maar deze verliet de band in 1990). Dat keyboard hebben ze van mij altijd achterwege mogen laten, maar goed…dat is een kwestie van smaak, en in sommige nummers voegt het ook wel weer iets toe.

Nu heeft EMI Records onlangs de verzamelaar The UA singles 1977-1982 uitgebracht, met hierop een verzameling van singles uit deze periode. Op deze drie(!) cd's staan dan ook de hits uit hun beginjaren, evenals de b-kanten van de singles. Het leuke aan deze collectie is dat de singles in chronologische volgorde op de schijven zijn gezet en je dus kunt horen hoe de sound van de band in hun beginjaren veranderd is. Met name de eerste cd is dan ook wat ruiger, terwijl de band op de tweede en derde cd een steeds rustiger en softer geluid neerzet.

The UA singles 1977-1982 is een leuke verzameling van singles van een invloedrijke band, die ook duidelijk bevestigt dat de band niet echt in één hokje te passen is/was. De vraag bij een dergelijke verzamelaar is echter altijd of deze ook iets toevoegt aan je cd-collectie. Dit is niet echt het geval. De fans hebben de op de cd verzamelde songs/singles allang in de één of andere vorm in de kast staan (of misschien zelfs wel op origineel vinyl). Er zijn daarnaast al legio verzamelaars van de singles uit de vroege jaren van de band uitgebracht. Bovendien zijn er geen leuke extraatjes toegevoegd voor de fans (een paar nieuwe of nooit uitgebrachte nummers bijvoorbeeld). Voor de nieuwe beluisteraars van de band zou dit wel een leuke kennismaker kunnen zijn. Zij kunnen echter net zo goed voor een paar euro een greatest hits album in de winkel kopen. Op deze singlescollectie zijn namelijk ook de onbekendere b-kanten van singles opgenomen en ik vraag me af of dit wel interessant is voor iemand die nog niet bekend is met het werk van The Stranglers. Al met al een leuke release voor de liefhebber, maar eigenlijk een beetje overbodig is.

Label: EMI Records Releasedatum: Al verschenen

Kijk voor meer muziek in FOK! muziekforum.