Ratchet & Clank: A Crack in Time

Kevin (KoosyNL)
Ratchet en Clank zijn zo langzamerhand al oude rotten op de Playstation. Het begon met de eerste Ratchet & Clank op de Playstation 2 en nu verschijnen ze met hun derde game op de Playstation 3. Begint na al die games de sleur in de serie te raken of doet A Crack in Time genoeg om de serie interessant te houden?

Ratchet & Clank: A Crack in Time is de derde game in een trilogy. In de vorige games wordt Clank ontvoerd door Dr. Nefarious. Clank wordt naar de Great Clock gebracht die de balans van de tijd in het universum probeert te behouden. Dr. Nefarious wil Clank, die een speciale band heeft met de klok, gebruiken om de macht te krijgen over tijd en ruimte en natuurlijk zullen Ratchet en Clank dit moeten voorkomen. Doordat Ratchet en Clank vrijwel de volledige game gescheiden van elkaar zijn switcht de game continue tussen de twee karakters met allebei een andere speelstijl waardoor de game afwisselend blijft.

De delen waarbij je speelt als Ratchet zijn erg vergelijkbaar met de vorige delen. Zo zul je veel springen, dingen kapot slaan met je tang en schieten met de vele wapens. Deze wapens zijn, net als in de vorige delen origineel, grappig maar zeker effectief. Zo komen bekende wapens als de Groovitron en Mr Zurkon terug maar zijn er ook een aantal nieuwe wapens. De meest opvallende en leukste is eigenlijk wel de Sonic Eruptor waarbij je gun een grote kikker is die, als je het goed timed, met een grote geluidsgolf een hele hoop vijanden kan raken. Ook kunnen er voor vrijwel alle wapens upgrades worden gekocht met je verzamelde bolts. Dit zorgt voor net dat beetje meer diepgang waardoor je eerder geneigd bent de verschillende wapens uit te proberen. Daarnaast krijg je in de loop van de game de beschikking tot de Hoverboots. Hiermee kan Ratchet zich erg snel voortbewegen en zich via speciale schansen en jumppads van A naar B begeven. Hierdoor krijg je wel een beetje het gevoel dat je vast zit aan een bepaald pad maar het is een hele verbetering ten opzichte van de grindrails uit de vorige games. Je zult snel moeten reageren waardoor deze stukken spannend en leuk blijven en het is mogelijk om de hoverboots ook op de momenten dat het eigenlijk niet bedoeld is, gewoon te gebruiken.

Ook hebben de makers ervoor gekozen om de periodes tussen de planeten een stuk interessanter te maken. Je kun in je ruimteschip stappen en verschillende sectoren van het universum bezoeken. In deze sectoren zitten verschillende planeten. Dit kunnen grote planeten zijn waar de storymissions zich afspelen maar er zijn ook een hoop kleine planeten. Er zijn planeten waarbij je de volledige fauna moet uitmoorden om bepaalde upgrades te krijgen voor je wapens, en andere planeten zijn echte platformfeesten waarbij je Zoni kunt verzamelen om je schip te upgraden. Ook zul je tussen de planeten door met je ruimteschip vrij rond kunnen vliegen en zul je vijandige schepen tegen komen. Dit is allemaal erg leuk gedaan en zorgt voor een leuke afwisseling tussen de missies door. Het geeft de game net dat beetje meer.