CD: Duran Duran - The Singles 81-85

Chantal (rocha01)
Je hoort de uitdrukking tegenwoordig overal: Dat is zóóó jaren tachtig. Als er één groep is die met deze jaren geassocieerd kan worden dan is dat wel Duran Duran. Dit blijkt ook meteen uit hun nieuwste uitgave, The Singles 81-85. Als je in staat bent drie cd's vol te zetten met singles uit maar een klein aantal jaren uit de eighties, kun je wel stellen dat zóóó jaren tachtig bent.

De jaren tachtig, mijn vormingsjaren, zo kun je ze wel noemen. En in die belangrijke jaren speelde Duran Duran ook een rol. Het nummer dat me misschien wel het meest is bijgebleven is 'A View To A Kill', theme van één van de vele Bond-films. Duran Duran is toch wel een symbool geworden van de jaren tachtig look, zowel in muziek als in uiterlijk. Welke meid was niet helemaal weg van Simon Le Bon? In die jaren vond ik het in ieder geval -zwijmel, zwijmel- een lekker ding. Maar genoeg over de looks van de heren, het gaat hier om de muziek.

The Singles 81-85 is een 3-disc-set, voldoende luisterplezier dus. Een mix van pop en rock schalt uit de luidsprekers van de cd-speler. Je waant je meteen weer helemaal terug in de tijd. De muziekkwaliteit is prima en brengt de sfeer die in die jaren door de band werd gecreëerd goed over. De cd's bevatten alle meest pakkende singles die de heren tussen 1981 en 1985 hebben uitgebracht, het is niet nodig elke song apart te noemen, de tracklist spreekt voor zich. Met deze set heb je meteen een groot deel van het materiaal van Duran Duran in handen en kun je eigenlijk wel een aantal van je oude cd's wegdoen, in ieder geval de verzamelcd's. Want naast de singles die als A-kanten zijn uitgebracht, staan er ook diverse B-kanten op om het oeuvre uit die jaren compleet te maken.

Is dit jaren '80 or what?

The Singles 81-85 zal vooral in de smaak vallen voor de mensen die in de jaren '80 hun jeugd beleefde, de huidige generatie zal er weinig mee op hebben. Dat is prima, ieder zo zijn smaak en genre. Maar voor die fans die nog even terug willen naar de good old eighties zijn de drie cd's een prima trip down memory lane. Een vrij compleet overzicht, goede kwaliteit wat betreft 'opgepoetst' geluid, al met al een nette release, al is het jammer dat het label niet heeft gekozen voor een wat meer fancy kartonnen box met booklet. Daarentegen is de prijs wel weer aantrekkelijk, want voor nog geen 15 euro is deze box voor jou. Ons advies? Oude generatie, zeker de moeite van de aanschaf (en vier sterren waard). Jonge generatie, lekker links laten liggen, tenzij je wilt weten wat je ouders in die tijd zoal luisterden.

Tracklist

Cd 1
1. Planet Earth (Single Version)