CD: Uriah Heep - Celebration

Asta
Het Britse Uriah Heep kwam tot stand in de winter na de legendarische 'summer of love' in 1969. Nu, veertig jaar later is het tijd voor een muzikale terugblik op de band die met een knipoog ook wel de 'Beach Boys van de heavy metal' wordt genoemd. De titel van de cd, Celebration, verwijst naar de vreugdevolle verhouding die de band met haar publiek heeft.

De band is vijf man sterk, met in de huidige bezetting Mick Box (gitaar), Trevor Bolder (bas), Bernie Shaw (leadzang), Phil Lanzon (keyboard) en Russell Gilbrook (drum). De muziek kenmerkt zich door een hoge zang die de jongeren onder ons wellicht zal doen denken aan Jack Black, die in de vorm van Tenacious D. nummers als 'Tribute' ten gehore brengt. Het zijn het soort nummers die je zelfs bij de eerste keer horen al wilt meezingen en je uren later nog loopt te neuriën. 'Lady in Black' is hier een prachtig voorbeeld van, met het steeds terugkerende 'ah ah ah...', maar ook 'Sunrise' ('the sunrise and youuuuuuuu....') is en blijft een geweldig nummer.

Deze jubileumuitgave bestaat uit 14 tracks, waarvan twee nummers nieuw zijn en de overige 12 nieuwe studioversies zijn. Je kan je afvragen wat het nut is om nummers opnieuw in te spelen, maar het resultaat is goed. Het heeft natuurlijk ook wel charme dat de band niet simpel wat nummers bij elkaar raapt en op een nieuw cd'tje drukt, maar dat ze het echt opnieuw inspelen voor hun fans. De twee nieuwe nummers, 'Only Human' en 'Corridors of Madness', laten zien dat de oude bokken hun sprongen zeker nog niet verleerd zijn.

Ook al ben je geen fan, dit overzicht is een stukje historie dat eigenlijk niet in je kast mag ontbreken. Ben je wel fan, dan kan je ook overwegen om de Deluxe-editie aan te schaffen (cd met een dvd van de live-show op het Sweden Rockfestival 2009) of de Collectors-editie die bestaat uit een gesigneerde de cd en een vinyl uitgave.

Tracklist

01. Only Human (nieuw nummer)
02. Bird of Prey